Foto: Cinderella

Uit de vandaag verschenen Bedtextiel Marktmonitor 2023 van Marktdata.nl blijkt dat de consument op het gebied van bedtextiel meer en meer zoekt naar warm en energiebesparend beddengoed. Als gevolg van de hoge energiekosten kiest de consument steeds vaker voor warme dekens en het winterdekbed. Daarnaast kent bedtextiel van de materiaalsoorten wol, teddy, fleece en fluffy een toenemende populariteit. 

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over bedtextiel van de Google zoekmachine onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. De analyses hebben betrekking op ruim 95 miljoen zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan bedtextiel. 

Foto: Yumeko

 

Ontwikkeling van het online zoekvolume van bedtextiel 

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan bedtextiel blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks circa twee miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van bedtextiel. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 1,4 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 2,2 miljoen keer gezocht naar bedtextiel. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 61% toegenomen. 

Het zoekvolume groeide in het jaar 2020 met 53 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met negen procent steeg. In het jaar 2022 nam het zoekvolume met drie procent af ten opzichte van het voorgaande jaar. De sterke groei van het zoekvolume in het jaar 2020 kan worden toegeschreven aan de corona pandemie waarin de aandacht voor het interieur in huis en de woonomgeving sterk aan populariteit won. De stabilisatie en daling van het zoekvolume in de periode daarna is een correctie op die extreme groei in het jaar 2020. Daarnaast zorgde de inflatie, oorlog in Oekraïne en economische onzekerheid in het afgelopen jaar ervoor dat de consument de hand op de knip houdt. 

 

Foto: Kon. Auping

 

Consument zoekt steeds vaker warm en energiebesparend beddengoed 

Uit het onderzoeksrapport komen diverse trends en ontwikkelingen naar voren op het gebied van bedtextiel, dekbedden en hoofdkussens. Een trend die als een rode draad door het onderzoeksrapport loopt is dat de consument als gevolg van de hoge energiekosten zich meer en meer oriënteert op warm en energiebesparend beddengoed. Zo blijkt uit het onderzoeksrapport dat de productgroep dekens zich sterk boven gemiddeld ontwikkelt in het zoekvolume van beddengoed. Binnen de productgroep dekbedden laat het winterdekbed de sterkste relatieve groei zien. Daarnaast kent het materiaalsoort wol een sterk boven gemiddelde groei in populariteit. En bij de dekbedovertrekken en hoeslakens kennen de materiaalsoorten teddy, fleece en fluffy de sterkste relatieve groei in het zoekvolume. Ook bij de spreien doen wollen spreien het relatief goed. Daarnaast zien we bij spreien dat de productkenmerken “warm”, “gewatteerd” en ”dik” het boven gemiddeld goed doen. 

Wil je actuele informatie over de oriëntatie van de consument op bedtextiel? Informatie over de marktverhoudingen en alle trends op het gebied van soorten beddengoed, kleuren, materiaalsoorten, prints, overige productkenmerken en opties? Ranglijsten met de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen van verschillende soorten beddengoed en de jaarlijkse verschuivingen? Je leest het in de 126 pagina’s tellende Bedtextiel Marktmonitor 2023 van Marktdata.nl.