Het retailadviesbureau Bureau RMC, van eigenaar Huib Lubbers, kijkt met hun traditionele jaaroverzicht terug op het detailhandelsjaar 2017. Hoe druk was het in de winkelstraten? Wat waren de drukste dagen voor de fysieke winkels?En wat is de meest opvallende trend in 2017 voor wat betreft het fysieke shoppen?

Lubbers zegt op zijn website: “2017 was een onstuimig jaar, waarin een aantal steden Hudson’s Bay verwelkomde, Black Friday groter was dan ooit was en er meer koopzondagen waren in het hele land. In ons jaaroverzicht stellen we de consument in de fysieke winkelstraat centraal. En ‘lopen’ betekent bijna altijd ‘kopen’.”

De fysieke shopper van 2017: 10 feiten op een rij

  1. Het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten is voor het tweede jaar op rij gestegen. We tellen een stijging van 0,7% ten opzichte van 2016.
  2. De doelgerichte winkelgebieden (woonboulevards) telden de grootste stijging: met 5,9% voeren zij het lijstje aan. Gevolgd door de A1-winkelstraten met 2,2% stijging en de boodschappen-winkelgebieden met 2,1%. De grote straten in de grote steden doen het beduidend beter dan de kleine steden of de andere winkelstraten. Een trend die al een paar jaar zichtbaar is. De drukte op de stranden is met 2,2% teruggelopen, hetgeen vooral veroorzaakt wordt door het slechte weer in september.
  3. Na week 34 telden we het hoogtepunt met een cumulatieve stijging van 4,6%.
  4. Traditioneel is december de drukste maand. Maar in 2017 was april de drukste maand en september de rustigste. Zo kunnen we zien wat het effect is van een warm voorjaar en een nat najaar. Het lijkt wel op een revival van het voorjaar. Daar waar de consument in de voorgaande jaren meer shopte in het najaar dan in het voorjaar, doet hij dat in 2017 meer in het voorjaar. Naar de reden zullen we moeten gissen, maar het is wel een feit. Zou het de combinatie van winkelen met terrasjes zijn in het warme voorjaar of was de natte maand december de reden dat we explosief online winkelden?
  5. Dit jaar zagen we voor het eerst dat de top vijf van drukste winkeldagen verdeeld is over het gehele jaar. Dit in tegenstelling tot 2016 waarin bijna alle drukke winkeldagen plaats vonden in december. De drukste dag in 2017 was dan ook verrassend zaterdag 25 maart. Op de voet gevolgd door zaterdag 23 december en Black Friday 24 november. Onze voorspelling dat zaterdag 23 december het drukste zou zijn, is dus niet uitgekomen.
  6. Het fenomeen Black Friday blijft aan populariteit winnen en heeft gezorgd voor een vroege piek in de sinterklaasaankopen. Op die betreffende vrijdag was het 11% drukker in de winkelstraten. De aanbiedingen trokken ook veel bezoekers op de zaterdag en zondag in die week.
  7. De dag waarop de minste mensen in de winkelstraten waren te vinden is nog steeds de maandag. Eerder leek deze dag te groeien in het weekaandeel, maar in 2017 is deze trend gestopt.
  8. Misschien wel de meest opvallende trend van het koopgedrag in 2017 is dat het weekend weer populairder wordt. Uiteraard wordt dit aangevoerd door de zondag, die als gewone winkeldag niet meer weg te denken is uit ons koopgedrag. Maar opvallend zijn de stijgingen van de drukte op vrijdag en zaterdag. Daarmee komt er een einde aan de tendens dat de zaterdag minder druk wordt. De zaterdag is in absolute zin nog wel de drukste winkeldag in de week.
  9. Wist u trouwens dat de consument op zondag twee keer makkelijker geld uitgeeft dan op een zaterdag?
  10. Het populairste tijdstip om te winkelen is, gemiddeld over alle dagen, 15.30 uur, hetgeen betekent dat de trend van later op de dag winkelen, doorzet. Blijkbaar is de combinatie met avondhoreca populairder en zijn er veel andere activiteiten die ervoor zorgen dat we later winkelen. Ook zijn steeds meer winkels wat langer open op een dag, waardoor het later winkelen mogelijk is.

Bron: Bureau RMC. Lees het gehele artikel met nog meer gedetailleerde informatie over 2017 hier: Jaaroverzicht detailhandel 2017