We geven niet vaak artikelen weg, maar deze is er een die meer aandacht nodig heeft. Net verschenen in Bedding Business Magazine en nu ook online. DOE MEE!

De Droomfabriek neemt voor KWF initiatief tot landelijke terugkerende actie

“Samen sterk voor zoveel mogelijk koppelbedden voor het KWF”

Sabine en Martin van der Klugt van De Droomfabriek uit Leiden namen het initiatief om voor het KWF een landelijke actie op te zetten. Met de actie wordt geld ingezameld om mensen die in de laatste levensfase of een intensieve behandeling nodig hebben dicht bij elkaar te laten zijn. Vaak verblijven deze mensen in een hoog-laagbed. Wat maakt dat zij niet bij elkaar kunnen liggen, samen kunnen slapen, verbonden zijn. Een koppelbed kan dit mogelijk maken. “We willen dit doen met een jaarlijks terugkerende landelijke actie voor het KWF, waarbij we als beddenverkopende branche in actie komen voor het goede doel. Om deze jaarlijkse actie tot een succes te maken willen we medewerking vragen aan alle lokale beddenspeciaalzaken, maar ook aan de landelijke winkelketens. Daarnaast kunnen fabrikanten van bedden een rol spelen, evenals de consument”, vertelt Sabine.

Even wat achtergrond over Sabine en Martin. Hun winkel is opgericht in 1901, door de overgrootvader van Martin. Sabine: “Martin heeft de winkel – toen nog van der Klugt Bed & Interieur – van zijn ouders overgenomen in 1997. Ik ben erbij gekomen in 2001.” In 2006 besloten zij De Droomfabriek te openen, buiten het centrum van Leiden en met ruim 600m2 een stuk groter dan de bijna 200m2 die ze gewend waren. “Opeens hadden we alle ruimte om merken als Auping en Avek uitgebreid neer te zetten. We kiezen onze leveranciers met zorg uit en zijn erg trouw aan ze. We zijn al jaren trotse verkoper van Auping, Avek, Tempur, M line, Perzona en Swissflex. Naast dat we samen een winkel hebben, zijn we ook al heel lang getrouwd én hebben we samen twee volwassen dochters.”

De actie
De Droomfabriek is een goedlopende zaak en – zoals jullie ongetwijfeld weten – kom je wanneer je bedden verkoopt, in een heel intiem gedeelte van iemands leven. “En dat stukje leven verandert óók drastisch wanneer jij of iemand die je liefhebt ernstig ziek wordt. Pas als je het zelf van dichtbij meemaakt, besef je dat daar eigenlijk heel weinig aandacht voor is. Terwijl je juíst getroost en vastgehouden wilt worden in zo’n periode, toch? Zo kwamen wij op het idee voor de landelijke actie in samenwerking met het KWF. Daarnaast zijn wij van mening dat je soms onder je dekbed vandaan moet komen en iets moet doen voor een ander. Het leven is zo druk dat je al snel vergeet waar het ook alweer over ging: de dingen waar je echt blij van wordt. En dat is niet een nóg grotere auto bijvoorbeeld, maar wél wakker worden naast degene die je het allerliefste vindt, zeker in tijden van ziekte. In de maand juni willen wij daarom zoveel mogelijk geld ophalen voor het KWF. Samen met zoveel mogelijk mensen die ook in de beddenbranche werken. Dit jaar zullen we voor het opgehaalde geld koppelbedden kopen en deze zullen op een zeer verantwoorde manier gegeven worden aan organisaties.”

Help mee!
Wat kunnen beddenspeciaalzaken en fabrikanten voor de actie betekenen? “Van beddenspeciaalzaken vragen wij een (minimaal) bedrag van € 350 en daarna is het de bedoeling dat de winkel met onze digitale toolkit zóveel herrie maakt in de maand juni dat er nog meer geld opgehaald wordt voor de KWF actie. Met fabrikanten gaan wij nog in gesprek hoe zij de actie kunnen ondersteunen. Daarnaast kunnen wij van iedereen suggesties gebruiken om de actie in 2024 nog beter te maken!” Het uiteindelijke doel? “Ik las ergens dat er in Nederland nog ruimte is voor nog 700 koppelbedden. Nou, dat gaan we dit jaar niet redden, maar stel nou dat we er 5 kunnen kopen in 2023 en volgend jaar 10? Dat zou toch fantastisch zijn?!”, aldus Sabine. Wie mee wil werken aan deze actie kan zich aanmelden via de site Bed in Actie: www.bed-in-actie.nl.

Aandacht voor de actie en je eigen winkel
Wie zich aanmeldt krijgt een digitale toolkit om ‘herrie’ te maken in de regio. “De digitale toolkit die je als beddenspecialist krijgt, bevat uitingen en teksten om te plaatsen op de eigen site en socials en een kant en klaar persbericht om te sturen naar de lokale kranten. Daarnaast staat het vol met ideeën om de actie in de eigen regio flink aan te wakkeren en nóg meer geld op te halen voor de actie. Hoe actiever je als winkel ermee aan de slag gaat, hoe meer aandacht je genereert voor de actie en natuurlijk voor je eigen winkel. We hebben bewust niet gekozen voor het afdragen van een gedeelte van de omzet, zodat het meedoen aan de actie voor iedere winkel haalbaar is én zodat iedere winkel er ook zijn eigen gezicht aan kan geven. De beddenspecialist weet zelf het beste wat past bij zichzelf, zijn winkel en de klanten in zijn regio. Het lijkt mij fantastisch om volgend jaar alle leuke en creatieve manieren van winkels om geld op te halen op de site te zetten om anderen te inspireren!”

Landelijk promoten
Uiteraard gaan Sabine en Martin met hun winkel de actie ook flink promoten. “We hopen in de maand mei en juni een groep stagiairs te hebben die veel voor ons kan betekenen op socialmedia. Zij zullen de actie landelijk promoten voor alle winkels. Daar zijn we nu druk mee bezig. Als dat niet lukt, dan heb ik het zelf de komende tijd gewoon erg druk met het inplannen van de social media”, zegt Sabine lachend. “We hebben ook al onze leveranciers gevraagd onze actie te benoemen in hun communicatie naar de consument: zowel op de websites als op hun sociale media. Daarnaast zullen we ook naar landelijke media berichten sturen over deze actie.” De actie moet jaarlijks plaats gaan vinden in de maand juni. “Deze maand is wel echt gekozen vanuit een commercieel oogpunt. In het voorjaar is er altijd van alles aan de hand: pasen, pinksteren, hemelvaart, moederdag en daarnaast hebben fabrikanten vaak allerlei acties. Behalve in juni; dan gebeurt er over het algemeen heel weinig in de beddenbranche. Een fantastische maand om iedereen lekker wakker te schudden om een nieuw bed te komen kopen en óók iets te doen voor een ander!”

Samen iets goed doen voor anderen
Het doel is duidelijk. Aankomende maand juni zal de actie voor het eerst plaatsvinden en men hoopt met de hulp van iedereen – en dus zeker met de hulp van jou als lezer – het tot zo’n succes te maken dat deze actie jaarlijks, groter en succesvoller terugkomt. “Ik hoop dat iedereen in de beddenbranche zijn steentje wil bijdragen, zodat we als branche iets goeds kunnen doen voor een ander. En het is natuurlijk ook mooi meegenomen dat het ook nog eens promotie geeft voor de eigen winkel of voor het merk van fabrikanten die meedoen.” Dan zijn er nog twee dingen die gezegd moeten worden:Ik vind het echt heel belangrijk om te melden dat al het geld direct door iedereen gedoneerd wordt aan het KWF. Het komt dus niet op onze rekening en wij kunnen het aan niets anders besteden dan aan koppelbedden.” DUS SNEL AANMELDEN ALLEMAAL!