Van Beek Bedden speciaalzaak met een persoonlijke aanpak

Hendrik-Jan van Beek is eigenaar en adviseur van beddenspeciaalzaak Van Beek Bedden in Rhenen. Hij startte ooit als weekendhulp in een beddenwinkel, naast zijn studie in Retail Management. Na verschillende functies binnen de branche, opende hij in 1997 zijn eigen zaak. Van Beek Bedden is specialist in het beter slapen en verfraaien van de slaapkamer,” vertelt Hendrik-Jan. “Onze uitgangs- punten zijn een persoonlijke aanpak en inlevingsvermogen in de slaapsituatie, want die is immers essentieel voor een goed advies.”

 

 

Hoe ben je de beddenbranche ingerold? “Na mijn studie in Retail Management heb ik gewerkt op het hoofdkantoor van Dormael Slaapkamers, een keten waarvoor ik tijdens mijn studie al actief was als weekendhulp. Vanuit mijn vaste functie reisde ik alle filialen in Nederland af. Dormael was een van de eerste beddenspeciaalzaken van Nederland. Het waren de jaren waarin de eerste verstelbare bodems werden verkocht en de Auping-bedden als warme broodjes over de toonbank gingen. Voordat ik in 1997 mijn eigen speciaalzaak begon, adviseerde ik revalidatiecentra, verpleeg- en ziekenhuizen in hun aankoop van bedden en matrassen. Die kennis benutte ik bij de totstandkoming van mijn eigen aanbod en pas ik nog dagelijks toe bij het advies aan mijn klanten.”

 

Wat waren de belangrijkste mijlpalen door de jaren heen en hoe hangt de vlag er nu bij? “Mijn tijd in de medische hoek bracht me veel kennis, maar ik miste het contact met de consument. Ik was nog geen 30 toen ik voor mezelf begon. Ik startte met een zorgvuldig marktonderzoek en huurde een prachtig pand in Rhenen. Mijn enthousiasme en onbevangenheid legde mij geen windeieren en kort daarna kocht ik het winkelpand. Weer een aantal jaren later kocht ik het hele pand en breidde ik de showroom uit met een aparte afdeling voor Jensen bedden. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geen slechte jaren heb gekend, niet tijdens de recessie in 2008, niet tijdens corona en ook nu mag ik heel tevreden zijn. Ik bedien geografisch gezien een groot gebied en mag mezelf prijzen met een goede naam, ook buiten de regio.”

 

Wat zijn je belangrijkste drijfveren en hoe verklaar je het succes? “Ik ben ervan overtuigd dat je drijfveer niet gebaseerd moet zijn op nog meer geld verdienen. Vakkennis en jezelf openstellen voor de klant, een duidelijke positie kiezen waar je als bedrijf en als vakman voor staat zijn belangrijk. Dan moet je ook nee durven verkopen. Eerlijkheid betaalt zich uit.”

Welke onderscheidende factoren kent van Beed Bedden? “Ik sta bekend als ‘de local hero’,’’ vervolgt Hendrik-Jan met een lach. “We zijn al bijna 30 jaar een begrip in de regio. Het klinkt misschien als een cliché, maar wij zijn nog een speciaal- zaak zoals de klant dat van oudsher mag verwachten. Niets aanbetalen, vertrouwen, kwaliteit, geen private labels, geen kortingen maar kwaliteit leveren en dat mag wat kosten. Mijn klant weet drie zaken alvorens ze de winkel in komen: ze krijgen een goed advies, ik ben zeker niet de goedkoopste, maar de klant krijgt wel kwaliteit en service.”

Wat kun je vertelllen over startegische keuzes, uitdagingen en inzichten door de jaren heen? “Ik denk dat als je zelf de keuze maakt qua collectie, daarin niet te pas en te onpas verandert en je service hoog in het vaandel houdt, de klant dat merkt. Draag de visie uit die je voor ogen hebt, niet continu veranderen, maar duidelijkheid geven naar je klant. En fouten maken hoort daarbij. Zo heb ik me laten verleiden om private label-artikelen op te nemen in de collectie. Later ontdekte ik dat dit niet bij mijn visie past. Ik kon het merk niet aanbevelen. Het was een leermomentje.”

 

‘De laagste prijs gaat naar onze mening niet samen met het beste slaapaanbod.’

 

Je bent heel stellig over de private labels. Wat is je visie daarop? “Private labels passen prima in sommige winkelformules, zeker als het gaat om periodes waar marges ertoe doen en het voor de winkelier een garantie is op meer winst. Het voeren van private labels draait vaak om het bieden van een ‘voordelig alternatief’, met behoud van de marge voor de winkelier. Helaas is het voor de consument niet altijd duidelijk wat hij koopt. Ik ben van mening dat je de private labels en de verwarring daaromheen als speciaalzaak anno 2024 niet nodig hebt. Ik merk juist dat het vragen opwekt tijdens het gesprek met de klant. Dit houdt overigens wel in dat de A-merken zorg dienen te dragen dat hun dealers de advies verkoopprijzen hanteren en deze niet via internet tegen kortingen aanbieden. En daar wringt de schoen wel eens!”

Met welke merken werk je en vanwaar deze keuzes? “Ik werk graag met de merken Pull-man, Jensen, Eastborn (Hilding), Recor, M Line, Avek en het meetsysteem met aanpasbare matrassen van Equilli. Betrouwbaarheid, kwaliteit en een duidelijk verhaal naar de klant toe zijn de belangrijkste beweegredenen voor deze keuzes. Ik hoef niet uit te leggen aan mijn klanten dat een onbekend merk ook goed is, want de klanten vertrouwen op mijn visie. Door de jaren heen blijft Pullman een gerenommeerd merk binnen de branche en ze hebben een fijne binnendienst, dat mag ook wel eens gezegd worden.”

Hoe verleid je klanten en hoe genereer je traffic, zowel naar de fysieke winkel als online? “Ik schrijf maandelijks artikelen over slapen in de lokale kranten in de rubriek ‘De Slaapspecialist’. Deze artikelen worden goed gelezen en ik bereik daar de gewenste klanten mee. Ik adverteer niet meer met bedden of matrassen en al zeker niet met acties. Verder draaien wij vooral op mond-tot-mondreclame en doen wij mee met alle onlineactiviteiten van onze leveranciers. Dat werkt perfect.”

Welke ontwikkelingen zie je in de branche? “Trends en ontwikkelingen die je tegenwoordig ook in deze branche ziet zijn helaas vaak de online aanbieders die elkaar de tent uit vechten. En ja, die vraag krijgen wij ook in de winkel, maar klanten die op zoek zijn naar de laagste prijs kan ik niet bedienen. De laagste prijs gaat naar onze mening niet samen met het beste slaapaanbod. Ik geef wel het beste slaapaanbod tegen een kwalitatief goede prijs.”

Hoe belangrijk zijn trends en hoe speel je daar eventueel op in? “In de beddenbranche verandert relatief weinig, vooral op het gebied van producttrends. Op de beurs in Brussel had M Line een nieuwe lijn met boxsprings, die circulair is voor wat betreft de bekleding. Recor had een nieuwe boxspringlijn met massage en een innovatieve slaapstand die voorgeprogrammeerd kan worden. Pullman scoort erg goed met hun innovatieve Pocket Inside-veer. We zien qua trends nu veel ‘teddy-stoffen’ op de boxspring. Verder is een meetsysteem om te bepalen welk matras de juiste is een tool die je als speciaalzaak wel in huis moet hebben, maar dat zie ik meer als een ontwikkeling dan als een trend.”

 

‘Die vechtmarkt brengt ons niets behalve onrust in de markt en bij de consument.’

Wat is je visie op de toekomst van retail en de beddenbranche? “Mijn visie voor de toekomst is misschien niet zo populair, maar ik denk dat tussen nu en tien jaar het aantal beddenspeciaalzaken minimaal gehalveerd is. Er is vaak geen opvolging, de nieuwe generatie wil niet vijf of zes dagen in de week werken, maar diegenen die over blijven hebben zeker de toekomst. Helaas zal internet en de online verkoop een gedeelte van de markt overnemen. Fabrikanten zullen samen met de grote online partijen een manier bedenken om de klant het juiste bed aan te bieden. Het is niet zo dat er geen klant meer zal zijn voor een beddenspeciaalzaak, maar voor de klant zal een echte beddenspeciaalzaak een schaars goed zijn als gevolg van de sluitingen.”

Wat ligt er in het vooruitzicht voor van beek bedden? “Wij gaan nog minimaal tien jaar door. Niet omdat het moet, maar omdat het nog leuk is. Wat er dan komt, is een vraag waar ik geen antwoord op kan geven. Alles in de wereld gaat zo snel dat je maar een aantal jaren vooruit kunt kijken.”

 

Wat wil je de lezers verder nog meegeven? Ik hoop oprecht dat de A-merken in onze branche hun rug recht houden als het gaat om de online aanbieders. Die vechtmarkt brengt ons niets behalve onrust in de markt en bij de consument. Kwaliteit en service blijven belangrijke pijlers voor de consument en ik hoop dat alle leveranciers dat uiteindelijk ook gaan inzien. Een prijsvechtersmarkt kan veel kapot maken.”

www.vanbeekbedden.nl

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding Business Magazine, editie december 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.