In samenwerking met Bedding House B.V. is onlangs hét platform voor hergebruikt bedtextiel, Circular Dreams ®, gestart. De missie van Beddinghouse en Circulair Dreams is om gezamenlijk met fabrikanten, retailers, merken en klanten bedtextiel zolang mogelijk in de keten te houden en samen te werken aan een circulaire markt. Op de foto’s de oprichters van Circular Dreams, Bart van Gorcum en Floris van Willigen.

Waar Bedding House zich richt op het ontwerpen en produceren van hoogwaardig kwaliteit en duurzame collecties, richt de startup zich op hergebruik en recycling, om zo samen de keten sluitend te maken. Circular Dreams wil impact maken door van circulair consumeren het nieuwe normaal te maken vanuit het credo ‘Better Than New’. Het verminderen van textielafvalberg is de grootste drijfveer van Bedding House B.V. en Circular Dreams. Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland per jaar 305.1 miljoen textiel wordt weggegooid, dit is ongeveer 17.7 kilo textielafval per persoon. Dit is vaak nog goede kwaliteit textiel maar belandt op de textiel afvalberg die wereldwijd elk jaar toeneemt, tegelijkertijd is de hoeveelheid bedtextiel in Nederland de afgelopen 5 jaar met 20 procent toegenomen.

Daarnaast heeft Bedding House B.V. net als vele retailers en merken in de textielsector te maken met retourstromen, producten die vanwege diverse redenen retour worden gestuurd, nog zo goed als nieuw zijn maar niet meer als nieuw verkocht kunnen worden. Hier stapt Circular Dreams in en biedt retailers en merken een take-back oplossing en een re-commerce verkoop kanaal. Circular Dreams selecteert al het verzamelde bedtextiel met zorg en verdeeld het in 3 categorieën voor de verkoop: de Used Returns (1) zijn afkomstig van de retourstromen van de merken Beddinghouse, Beddinghouse x Van Gogh, vtwonen, Rivièra Maison, Pip Studio, Kardol en Oilily. Vintage (2) is gebruikt beddengoed van consumenten dat Circular Dreams terughaalt via verkooppunten van retailers met het Circular Dreams take-back systeem.

Circular Dreams verzorgt de logistiek en biedt de retailer een ready-to-go pakket om mede koploper te worden in circulair ondernemen. Alle ingezamelde producten worden op kwaliteit gecontroleerd, professioneel gewassen, gestoomd en gestreken bij een hotelwasserij en weer duurzaam herverpakt. Als een product een weeffoutje heeft, wordt dit hersteld in het naaiatelier en verkocht als Imperfectly Perfect, goede kwaliteit textiel met een kleine afwijking.(3) Producten die niet door de kwaliteitscontrole komen worden gerecycled. Levensduur is de ultieme vorm van duurzaamheid. Pas als het product echt ‘op’ is wordt er ingezet op recycling.

Henriette van Beynum, Managing Director van Bedding House nodigt retailers en merken in de branche uit om zich aan te sluiten bij Circular Dreams. “Circular Dreams biedt een merk overstijgend en industrie breed re-commerce kanaal voor hergebruikt bedtextiel. Tevens lanceren we ons take-back systeem met partners die onze missie delen. Wij zijn ontzettend blij dat enkele partners zijn ingestapt waaronder De Bijenkorf en Swiss Sense als participanten. Met Circular Dreams willen wij de krachten bundelen om gezamenlijk toe te werken naar een circulaire bedtextiel keten”, aldus Henriëtte van Beynum.