Beter Bed werkt hard aan zijn strategische positionering als slaapspecialist met een leidende marktpositie. Aan die transitie ligt een gedegen innovatie- en experimenteercultuur ten grondslag. Thijs Nootenboom, verantwoordelijk voor e-commerce bij Beter Bed, beschouwt de nominatie als een erkenning voor de stappen die Beter Bed heeft gezet op het gebied van experimenteren en het realiseren van een duurzame, innovatie infrastructuur.

Experimenteren als mindset

Aan de basis van deze succesvolle innovatiecultuur staat het experimentation program, dat een aantal jaar geleden door het e-commerce team is geïnitieerd. Het experimentation program heeft onder meer geresulteerd in het opzetten van een uitstekende infrastructuur en een gestroomlijnd businessproces om hypothesen kort cyclisch te kunnen testen. Dat biedt mogelijkheden om huidige en toekomstige e-commerce kansen effectief te verzilveren en de ambitieuze online doelstellingen (tenminste 100 miljoen euro omzet in 2025) te realiseren. Met de lancering van Lunext, de digitale organisatie van Beter Bed, zijn de voorwaarden geschapen om experimenten gevalideerd, snel en efficiënt op te schalen naar de business. De focus ligt niet langer uitsluitend op ROI maar ook op het ondersteunen van de business met gevalideerde besluitvorming.

“Leerpunten die voortkomen uit de experimenten worden gedeeld met de hele organisatie, zodat iedereen ervan kan leren”, aldus Thijs Nootenboom. “Experimenteren is bij Beter Bed inmiddels een mindset geworden, waarmee de impact en inzet van strategische initiatieven iteratief kunnen worden getoetst. Het is ingebed in onze dagelijkse activiteiten dankzij de nauwe samenwerking tussen het development team en de commerciële teams. Dit voorkomt interne discussies over middelen en capaciteit, vergroot de testsnelheid en leidt tot betere resultaten. Het komende jaar komt experimenteren nog nadrukkelijker op de agenda door de dialoog met andere afdelingen aan te gaan en relevante lessen met elkaar te delen. De eervolle nominatie voor de Experimentation Culture Awards 2022 sterkt ons in het vertrouwen dat we op de goede weg zitten. Een groot compliment aan de teams die de drijvende kracht zijn achter de ontwikkeling van een experimentation culture binnen Beter Bed Holding.”

Experimentation Culture Awards 2022

Het experimentation program en het development team in de rol als versneller, is voor de vakjury van de Experimentation Culture Awards de aanleiding om Beter Bed te nomineren in de categorie: Organization-wide. Andere genomineerden zijn Marks & Spencer (VK), TL (Zwitserland), ASOS (VK) en Vattenfall Nederland. De Experimentation Culture Award is in 2020 in het leven geroepen met het doel wereldwijd een cultuur van experimenteren te promoten en te komen tot een betrouwbaar, evidence based besluitvormingsproces. Dat doet de organisatie door het delen van inspirerende verhalen van experimenteergroei en door het nomineren van individuen, teams én organisaties die erkenning verdienen op dit gebied. De (online) uitreiking vindt plaats op 7 juli a.s.