Zeg Ron Loef en je zegt ultieme beddenspecialist. Maar ook gentleman. Perfectionist. Pietje Precies. Servicegevoelig. Allesweter die nieuwsgierig blijft. En dat alles in december 2019 op de kop af al 50 jaar lang.

Als iemand een halve eeuw actief is in één en dezelfde branche, dan heeft hij niet echt hekel aan zijn werk gehad. Dat
gaat zeker op voor slaapadviseur Ron Loef. Laat het woord ‘beddentechniek’ binnen zijn gehoorsafstand vallen en grote kans dat hij met zijn kenmerkende bevlogenheid in de turbo-stand je meeneemt op een fascinerende rondleiding in de wereld van de beddentechnologie.

TIJDLIJN
We spoelen de spreekwoordelijke tijdlijn even terug om de ‘stoptoets’ in te drukken op het jaar 1969. De toen twintigjarige Ron Loef ging als jong broekie aan de slag als beginnend verkoper bij meubelen beddenspecialist Klercq in Den Helder. Gaandeweg vervolgde hij zijn carrière bij o.a. Vries Woonvisie eveneens in Den Helder en Moerbeek Interieurverzorging op Texel. De aanzet tot puur beddenspecialisme kwam bij hem in 1983 bij De Schakel, Wonen en Slapen, wederom in Den Helder. In 1991 begon hij bij Borst Bedden. “Een zeer dynamische periode,” aldus Ron, “omdat men in dat tijdsgewricht de noodzaak van goed en gezond slapen steeds meer ging inzien. Daardoor steeg ook de vraag naar gedegen advies. Na 17 jaar bij Borst Bedden gewerkt te hebben, ben ik een nieuwe uitdaging aangegaan bij Huitenga Slaap-Woonwinkel in Castricum.”

PENSIOEN
In 2011 ging Ron met pensioen, maar ook na zijn pensionering bleef zijn gedrevenheid en passie voor de beddentechnologie over de rand heen gutsen. Het was dan ook bijna logisch dat hij in 2012 aanvragen kreeg of hij niet op partime-basis zijn kennis en kunde in wilde brengen in de retail. En dus ging Loef aan de slag bij Bröring in Amsterdam en later De Bedden in Den Helder. Uiteindelijk bleek een terugkeer naar de Koedijkerstraat 28 te Alkmaar, alwaar de 2500 m2 grote meubel- en beddenspeciaalzaak van Peter Borst resideert, eigenlijk onvermijdelijk. Een bedrijf ook waar Loef zich altijd als een vis in het water heeft gevoeld. En nog steeds voelt, want iedere maandag en zaterdag steekt hij met zijn adviezen een handje toe. De overige tijd gebruikt hij voor andere
– eveneens belangrijke – zaken. Zoals het beoefenen van de hengelsport, lange wandeltochten, het reizen met een camper, het fanatiek volgen van de Formule 1 races en het verder bijpunten van zijn backhand, forehand en slice, teneinde de bal op de tennisbaan zoveel mogelijk binnen de belijning te houden. “Ooit deed ik aan rugby,” verhaalt Ron, “maar dat moet ik op mijn 70e niet meer willen. Op mijn leeftijd lig je namelijk binnen 5 minuten in losse onderdelen verspreid over het speelveld.”

GEMOEDELIJK
De relativerende licht humoristische opmerking is Ron ten voeten uit. Zowel in zijn klantencontact als daarbuiten manifesteert zich bij hem een soort welgemeende jaren ’50 gemoedelijkheid. Het soort gemoedelijkheid dat anno 2019 bijna zeldzaam is geworden, maar waar hij nog steeds uitbundig in grossiert. En dat sluit naadloos aan bij de bedrijfscultuur van Borst Bedden, dat eenzelfde soort gemoedelijkheid kent. Ron over zijn werkgever: “Kijk, ik heb niet zonder reden daar zo lang en met zoveel plezier gewerkt. En dat plezier is wederzijds, want een paar jaar na mijn pensionering heeft Peter Borst mij weer teruggevraagd om te assisteren op drukke momenten. Vond ik echt geweldig, want het is een typisch familiebedrijf en dat schept toch een specifieke band. Neem de zonen van Peter; Thomas en Hugo. Die ken ik al vanaf hun geboorte en zij werken nu ook –deels of fulltime- in de zaak. Peter’s zuster Annemieke, evenals haar zoon Rick idem dito. Maar er is meer. Bij Borst zijn ze wars van de Amerikaanse manier van verkoop, het halen van targets. Want gaat het nou om targets te halen, of om een klant die goed advies krijgt en het juiste bed
thuisbezorgd krijgt? Ik dacht toch echt het laatste! En daar sluit ik met mijn werkwijze precies op aan. Een werkwijze die begint met het goed luisteren naar de klant om te weten te komen wat zijn slaapbehoefte en eventuele slaapproblemen zijn. Na deze fase –een analyse waarbij we kijken naar wervelkolom-, schouder- en bekkenstand- kunnen we een geschikte bedbodem en matras bepalen. Voor die werkwijze kan je bij Borst Bedden echt alle tijd nemen. Wat ook belangrijk is, is dat je bij Borst Bedden je omringd weet door fabrikanten in het midden- en hogere segment, waarmee je een interactie kan hebben voor wat betreft het verbeteren van producten en techniek. Dat zijn zonder uitzondering juist die fabrikanten met een ‘ziel’. Die echt iets hebben met hun product. En daar vallen in mijn optiek investeringsmaatschappijen die lukraak ‘ook nog wat beddenfirma’s opkopen’ niet onder.”

DOWNGRADEN=DOODLOPEND
Iemand met een halve eeuw bedtechniek-ervaring op de dienstteller mag zich enige autoriteit aanmeten. Voeg daarbij een flinke scheut betrokkenheid, uitgeserveerd in een goed onderbouwd verhaal en voor je het weet, duidt Ron de negatieve aspecten van het downgraden, een naar zijn smaak onverstandige werkwijze in tijden van crisis. Ron: “Sinds de crisis die in 2008 begon, zijn een heleboel bedrijven aan het downgraden geweest. Zij gingen goedkopere producten leveren, waardoor de kwaliteit meer en meer onder druk kwam te staan. Sterker; bepaalde kwaliteitseisen werden niet eens meer gehaald. Uiteindelijk leverden die bedrijven hun klanten niet alleen een ongeschikt bed, maar synchroon daaraan ook een teleurstelling. Ondertussen speelt daarbij nog een ander aspect. Als meerdere bedrijven in de markt gaan downgraden, dan wordt uiteindelijk die lagere kwaliteit de algemene norm. De kracht van Borst Bedden is dat we nooit met die downgrade-tendens zijn meegegaan. We leveren kwaliteit of we leveren niks. Want een teleurgestelde klant komt never nooit meer terug. Die ben je echt kwijt. Dus we blijven de zaak runnen op onze manier en daar plukken we iedere dag de enorme vruchten van. Als ik zie hoe we met z’n allen –acht man/vrouw in totaal- op een zaterdag lopen te buffelen op die 2500 m2 met bedden, beddenbodems, matrassen en kasten; dat is gewoon bizar in de positieve zin van het woord. Daarnaast komen we ook bij de klanten thuis, om te kijken of het matras dat ze hier kopen een match is met de bedbodem die ze thuis hebben. Dus die service gaat heel ver, is tegelijkertijd ook leuk om te geven en betaalt zich uiteindelijk ook terug in onder andere positieve reviews op onze website. Die mond tot mondreclame; daar kan geen advertentie tegenop. Wat dat downgraden tot slot betreft: je komt als bedrijf uiteindelijk in het gooi- en smijt circuit terecht. Het koopjesknaller segment. De Korting Koning-wereld. Daarmee trek je ook een ander publiek aan. Het publiek dat ervan uitgaat dat als er niet zoveel procent korting gegeven wordt, het ‘dus op zeker niet goed zal zijn’. Of neem het one size fits all-principe. Een pure leugen, want slaapadvies is maatwerk! Punt! Als je voor een dergelijke werkwijze kiest; prima! Dan moet je dat vooral doen! Bij Borst Bedden denken we daar echter heel anders over. Daarom voel ik me daar ook zo thuis!”

‘WE KOPEN NOOIT DE EERSTE PANNENKOEK.’
Als het om nieuwe ontwikkelingen op bedtechniek gaat, is Ron een alleseter. Alle nieuwe ontwikkelingen worden door hem gevolgd met de nauwkeurigheid van een Zwitsers uurwerkje. En tegelijkertijd wordt dat spreekwoordelijke ‘Zwitserse uurwerkje’ aangestuurd door de aftastende voorzichtigheid die een perfectionist nu eenmaal eigen is. “We houden alle nieuwe ontwikkelingen bij,” aldus Ron, “maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ‘we nooit de eerste pannenkoek kopen’. We zijn een beetje de ‘kat uit de boom’-kijkers. Als we naar een beurs gaan, dan gaan we één dag alle nieuwigheden bestuderen en pas later ga je eens met zo’n leverancier of fabrikant erover praten. In die gesprekken zijn we kritisch. Dat heeft onder andere te maken met de achtergrond van Peter. Hij heeft een studieachtergrond als vliegtuigbouwkundige, is dus ingenieur en die technische achtergrond heeft het bedrijf altijd met zich meegedragen. Alles draait om techniek. Zowel de techniek op het gebied van het bed, als de techniek van het biomechanische bij de mens. Sterker; een aantal mensen bij ons heeft een TüV-certificering voor techniek die allemaal gerelateerd zijn aan slapen. Daardoor kunnen we ook regelmatig lezingen en adviezen geven aan fysiotherapeuten, artsen en medisch specialisten. Het grappige is dat er heel veel briljante artsen zijn, maar die eigenlijk geen flauw idee hebben wat een bed voor een mens -en in het kielzog daarvan zijn klachten en nachtrust- kan betekenen. Zo heb ik eens lange tijd met een specialist zitten praten over bedden, beddenbodems en matrassen. De man was aangenaam verrast wat hij allemaal aan informatie kreeg. Dat vind ik heel wonderlijk en mooi tegelijk. Wat ook enorm helpt, zijn de artikelen over slapen en slaaptechnieken, die we met grote regelmaat plaatsen in het Noord Hollands Dagblad. Deze artikelen worden zeer gewaardeerd door zowel de lezers van deze krant als onze eigen klanten.”

‘HO, HO, WAT KRIJGEN WE NU?’
Het opvoeden van een klant richting het geschikte bed voor hem of haar kent licht hilarische momenten. Ron: “Een echtpaar komt binnen, de vrouw is erg geïnteresseerd en de man heeft zoiets van ‘Ach, mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Als ik slaap heb ik toch mijn ogen dicht.’ Wat dat laatste betreft; dat klopt. Maar dan moet men wel eerst comfortabel liggen natuurlijk, anders gaan die ogen sowieso niet dicht. Enfin, na alle analyses komen we op een Schramm-combinatie uit. Zegt de man: ‘Schramm? Oh nee, dat is mij veel te duur. Dan doe ik straks geen oog meer dicht vanwege de prijs.’ Ik werd toen even weggeroepen, kom na een minuut of vijf weer terug en waar ligt die man op? Op een Schramm-combinatie! Ik zeg: ‘Ho ho, wat krijgen we nu? Schramm,
dat ging hem toch niet worden?’ Uiteindelijk was het ijs gebroken en de Schramm-combinatie verkocht. Dat zijn leuke dingen, omdat je weet dat die klant van zijn aankoop plezier gaat hebben. Eigenlijk vind ik dat het leukste van het vak. Klanten komen
soms voor een lager segment. Na analyse en uitleg daarvan komen ze soms toch op dat midden- of hoger segment uit. Dat kan alleen als je je verdiept in de klant. Want vaak hebben klanten hele andere ervaringen. Heel vaak is er minder kennis bij de verkoper. Dat kan je hem niet kwalijk nemen, want er is geen tijd om die kennis op te doen. Het enige dat belangrijk is, is targets halen. Haalt hij die niet, dan vliegt hij eruit. Dat ligt ook aan de overheid dat een beleid voert, waardoor mensen gemakkelijker
ontslagen kunnen worden. Ik heb nog nooit een contract voor een jaar gehad of zo. Altijd vaste contracten en verder met bezieling voor een bedrijf gewerkt, alsof het mijn eigen bedrijf was.”

Dit artikel staat in editie 1-2020. Artikel gemist, nog geen abonnee? Klik hier voor een abonnement.