Bedding House is binnenkort weer van de partij op Hollandsch Slapen, waar alle nieuwigheden worden gepresenteerd. Maar ze introduceerden in juni al de compleet nieuwe voorjaars- en zomercollecties voor 2023 tijdens de salesdagen in de showroom van Bedding House. Ook is er een samenwerking aangegaan met Moooi, dat onlangs gepresenteerd werd in Milaan. Al deze ontwikkelingen en vernieuwingen komen in een uitgebreid artikel in Bedding Business Magazine aan de orde, maar waar Bedding House zich naast deze lanceringen al heel lang hard voor maakt, is het duurzaam en circulair maken van de keten. Ze hebben hiervoor een verregaande duurzaamheidsstrategie ontwikkeld, waarover Directeur Henriette van Beynum in het magazine alles verteld, en dan hebben we het niet alleen over het nieuwste initiatief Circular Dreams. Een organisatie die bedtextiel terughaalt via winkeliers en consumenten en dit verwerkt en weer verkoopt: re-used consumer post.

Bezig zijn met duurzaamheid is voor de marktleider in bedtextiel niets nieuws. “We zijn al jaren bezig met duurzaamheid binnen ons bedrijf. Ik zeg altijd: ‘Het zit in onze genen’. De wijze waarop wij zakendoen was al verticaal georganiseerd, onze verpakkingen zijn veelal duurzaam en ook voor bepaalde collecties gebruiken we verbeterd katoen of alternatieve duurzame grondstoffen. Maar als je onze branche wilt verduurzamen, zullen we nog heel veel stappen moeten zetten. Wij hebben twee jaar geleden een verregaande verduurzamingsstrategie neergezet. Hierin staat onder andere omschreven hoe wij in de toekomst volledig circulair kunnen worden. De weg ernaartoe is geen gemakkelijke. Hoe kom je als zo’n grote organisatie tot circulair denken en ontwikkelen? Ik heb me daar samen met een team binnen onze organisatie – waaronder mijn man en broer – mee beziggehouden en daaruit is nu onder andere het nieuwe bedrijf Circulair Dreams ontstaan. Het is een nieuw businessmodel: we halen oud textiel op via de winkeliers en consumenten, sorteren het uit en wassen het. Een percentage hiervan bieden we opnieuw aan via de website www.circulairdreams.nl. Hiermee zijn we de ‘Vinted’ van de bedtextielbranche.

Maar er is meer
Bedding House heeft als eerste in de bedtextielbranche een nieuw artikel ontwikkeld waarin van ‘Post-Consumer Waste’ (textiel afval van consumenten) is opgenomen. De meeste bedrijven richten zich nog op industrial waste (textiel afval van de industrie), wat uiteraard ook belangrijk is, maar niet het enige waarmee we kunnen verduurzamen. Bij Bedding House zijn ze inmiddels nog een stap verder als het gaat om post-consumer waste. “In ons streven naar duurzamere producten wordt het eerste circulaire dekbedovertrek in het najaar geïntroduceerd: Het dessin Beddinghouse Arvin, waarvan 30% van het dekbedovertrek bestaat uit gerecycled post-consumer afval. Om dit flanellen dekbedovertrek te vervaardigen, wordt textiel verzameld en gesorteerd. Via een mechanisch recyclingproces worden nieuwe garens
gemaakt. Het gerecyclede katoen wordt gecombineerd met 70% katoen. Het gebruik van post-consumer afval om nieuwe garens te maken is nieuw. Beddinghouse Arvin is een prachtig banendessin met diverse weefstructuren en is verkrijgbaar in de kleuren Green, Grey, Blue en Olive Green.”

Katoenprobleem 
De katoenindustrie is een grote vervuiler en katoen wordt veelal als grondstof gebruikt voor bedtextiel. “Enerzijds gebruiken we duurzamere katoensoorten zoals BCI en GOTS (organic cotton) en anderzijds brengt Beddinghouse alternatieven voor katoen zoals Lyocel en………………………………………………………………………………..

Het volledige artikel staat in de nieuwste editie van Bedding Business Magazine. Nog geen abonnee? Klik dan HIER