Begin dit jaar opende Emma – The Sleep Company haar eerste flagshipstore ter wereld in Shanghai. De winkel is de volgende uitbreidingsstap van het bedrijf in China en maakt deel uit van de expansiestrategie in Zuidoost-Azië. De aanwezigheid op de beste locatie in het centrum is bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten en is een noviteit in heel China met een geïntegreerd ‘Experience Center’ en ‘Sleep Lab’.

Bron: Möbelmarkt.de 

Sinds de marktintroductie van het direct-to-consumer slaapmerk Emma in China in 2018, volgde in januari 2021 een kantoor in Shanghai. Inmiddels sturen 35 medewerkers vanuit de locatie de activiteiten van het bedrijf uit Frankfurt in China aan. Aangezien naamsbekendheid een grote invloed heeft op de aankoopbeslissingen van Chinese consumenten, was de volgende stap het toevoegen van een aanwezigheid ter plaatse aan de online business. De eigen Emma-winkel van het bedrijf geeft klanten de mogelijkheid om het merk en de producten te leren kennen en uit te proberen.

In lijn met haar omnichannel-strategie speelt Emma via verschillende kanalen in op klanten en hun behoeften. Na een planningsproces van negen maanden werd op 5 januari 2022 ’s werelds eerste flagshipstore voor het internationale slaapmerk geopend door Milton Han, hoofd Retail China bij Emma.

Merkbekendheid zorgt voor succes in China

Manuel Müller, oprichter en directeur van Emma – The Sleep Company, zegt: “China is uitgegroeid tot een van ’s werelds grootste markten voor slaapproducten. De markt is sterk gefragmenteerd, maar biedt ons een enorm groeipotentieel: Chinese consumenten verbeteren continu hun kwaliteit van leven. Gezondheid en slaap zijn daarbij essentiële onderdelen.”

Milton Han zegt over de eisen van klanten aan het aankoopproces van nieuwe slaapproducten: “Chinese klanten staan ​​erg open voor nieuwe producten en hechten veel belang aan productkwaliteit. In vergelijking met Europese consumenten spelen klantervaring en klantenservice een nog grotere rol. Daarnaast vertrouwen Chinese consumenten bij het kopen van producten vaak meer op vertrouwde aanbevelingen, zoals van familie en vrienden. De opening van een flagshipstore met innovatieve ervaringen was dan ook een logische stap om vertrouwen te creëren door een lokale aanwezigheid en om de naamsbekendheid in China te vergroten.”

Uitrusting van de flagshipstore

De verkoopruimte van de flagshipstore is in een cirkel gerangschikt over een oppervlakte van 265 vierkante meter en ingericht in de Emma-kleuren blauw en oranje. In het midden van de ruimte worden de matrasmonsters tentoongesteld in een draaiende constructie: matrassen die interessant zijn voor de klant kunnen worden neergeklapt en getest. Twee touchscreens maken een interactieve winkelervaring mogelijk en geven informatie over productspecificaties en de technologie in de producten. Bestellingen kunnen via mobiele apparaten in offline-naar-online-modus worden geplaatst: klanten op locatie kunnen ook profiteren van de 100-dagen retourgarantie en levering aan huis.

De twee experience rooms, het Experience Center en Sleep Lab, zijn uniek op de Chinese markt. In het Experience Center worden alle vier de wanden van de ruimte geprojecteerd met een continue projectie van realistische achtergronden en speciale effecten om de technologie achter de producten te laten zien. Het slaaplaboratorium is uitgerust met Emma’s speciaal ontwikkelde realtime meetinstrument. Deze bepaalt de individuele slaapbehoefte op basis van slaaphoudingen en bijbehorende druk- en ontlastingspunten. Op basis hiervan wordt een persoonlijk consult ter plaatse uitgevoerd door Emma slaapexperts. Op de verkoopvloer staan ​​vijf matrassen die speciaal zijn ontworpen voor Chinese consumenten. Daarnaast worden ook accessoires zoals kussens, slaapsets voor op kantoor en op reis, nachtkleding en geurkaarsen gepresenteerd. Ook de ‘Emma Nap’ (dutjekussen) en ‘Emma Go’ (reiskussen) worden exclusief in China aangeboden.