De afgelopen paar jaar is de markt voor hoofdkussens in Nederland behoorlijk opgeschud. Met name online spelers zorgen voor flinke verschuivingen in de markt. De afgelopen drie jaar is het online zoekgedrag van de consument naar hoofdkussens met tien procent toegenomen.

De belangrijkste product kenmerken waar met naar zoekt in relatie tot een hoofdkussen zijn naast zij-, rug- of buikslaper en materiaalsoorten vooral kussens ter voorkoming van nekklachten en koele of ergonomische hoofdkussens. Daarbij spelen merken en winkelformules ook een steeds grotere rol bij de oriëntatie op een nieuw hoofdkussen. Dit en meer blijkt uit de Bedtextiel Marktmonitor 2025.

Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2021 nog 272.000 zoekopdrachten op het gebied van hoofdkussens, in het jaar 2024 werd er maandelijks gemiddeld ruim 300.000 keer gezocht naar hoofdkussens. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 10% toegenomen.

Naast het type kussen, zoals zij-, rug- of buikslaper wordt er door de consument ook veel gezocht naar het materiaalsoort waarvan het hoofdkussen is gemaakt. Daarbij zijn bamboe, traagschuim en dons de meest favoriete materialen. Bij de overige product kenmerken zien we dat men met name zoekt naar kussens tegen, of ter voorkoming van, nekklachten. Ook zoekt men veel naar koele en ergonomische kussens.

Klik hier voor meer informatie over de Bedtextiel Marktmonitor 2025:

https://www.marktdata.nl/Nieuws/Veel-dynamiek-in-de-markt-voor-hoofdkussens