Het Belgische Recticel heeft een grote ambitie: ‘een top 3 merk worden in Nederland binnen 3 tot 5 jaar.’ Waarom in Nederland? Een van de redenen: de Nederlandse dealers zijn snel bereid om met opstartende merken aan de slag te gaan en er liggen kansen op de Nederlandse markt. “Wij gaan de uitdaging aan als het voordelen heeft voor de klant en onszelf. Na Ubica, een niche player met een klein marktaandeel, gaan we nu voor het merk BEKA, waar we net een nieuwe collectie matrassen met het nieuwe Geltex 2.0 hebben ontwikkeld”, zegt Olivier Chapelle, CEO van Recticel.

Focus op duurzaamheid
Recticel is wereldwijd actief in vier branches: Isolatie, Slaapcomfort, Flexible Foams en Automotive. Als het gaat om slaapcomfort zijn ze naar eigen zeggen de nummer 2 aanbieder in Europa van matrassen en bedbodems. Ze staan bekend om innovaties zoals GELTEX® en onder Recticel vallen onder andere de merken: Beka® , Swissflex®, Lattoflex® en Schlaraffia® in Duitsland. Alhoewel Recticel Belgisch is, is er ook een productielocatie van schuim in Nederland, in Kesteren. Recticel Kesteren biedt een volledig geïntegreerde fabriek en is schuimproducent voor Europese klanten. De focus daar ligt op de productie van GELTEX®. En er wordt 5 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe foaming line. Maar dat is niet het enige waar Recticel in investeert. Het is duurzaamheid wat de klok slaat. Dat komt naar voren in de nieuwe GELTEX 2.0, maar ook in de andere plannen van het bedrijf. Jean-Pierre De Kesel, Chief Sustainable Innovation Officer vertelt alles over de duurzame filosofie van het bedrijf en hoe men steeds op zoek is naar mogelijkheden om de matrasindustrie en het eigen productieproces duurzamer te maken.

Nieuw schuim

GELTEX® inside werd in 2012 gepresenteerd. “Het was een compleet nieuw schuim, een ontwikkeling van onze eigen R&D afdeling. Tegelijkertijd introduceerden we de slaapdriehoek om op een eenvoudige manier aan de consument uit te leggen wat relevant is binnen slaapcomfort: ventilatie, drukverdeling en ondersteuning. Het was een van de belangrijkste bedding innovaties van de laatste jaren.” En dat klopt, veel detaillisten namen het op in hun winkel en het verkoopt goed. Maar GELTEX® werd daarna dan ook al snel veelvuldig ‘nagemaakt’. “GELTEX® inside combineert een optimale drukverdeling, een ideale ondersteuning en goede ventilatie. Natuurlijk word je dan gekopieerd. Maar men zal nooit tot dezelfde formuleringen komen. Dat is iets dat wij binnen Recticel heel goed beschermen.”

Nu, 6 jaar later, komt Recticel met een vernieuwing, GELTEX® 2.0. Het voegt toe: een duurzame prestatie en renewable content. “Wij zijn continu bezig geweest met het zoeken naar verbeteringen. En die hebben we nu, eerlijk is eerlijk, bij toeval gevonden. Het resultaat is een nieuwe schuimcategorie: ‘slow resilient’ schuim. Het heeft verbeterde presentaties van de 3 pijlers van de Slaapdriehoek en we hebben het uitgebreid met 2 nieuwe pijlers: duurzaamheid en levensduur.”

Voordelen

Belangrijke voordelen van het nieuwe GELTEX ® hebben te maken met de nieuwe chemische formule die zorgt voor een nieuwe moleculaire structuur. “Dit zorgt ervoor dat er een ideale drukverdeling is in alle lagen. Daarnaast zorgt de formulering ervoor dat het GELTEX® schuim in matrassen nu ook beschikbaar zijn in verschillende hardheden, het voor verbeterd comfort zorgt bij alle pijlers van de slaapdriehoek en het schuim kan worden gebruikt in alle lagen van het matras, dus ook als ondersteunende laag. GELTEX® is een luchtdoorlatend schuim met open celstructuur, dat warmte van het lichaam en transpiratievocht goed afvoert.” Het nieuwe GELTEX® schuim wordt duurzamer geproduceerd. “We gebruiken CO2 polyol, waardoor tot 1/7 van de traditionele grondstoffen (bijvoorbeeld ruwe olie) worden vervangen. Dit betekent een vermindering van de CO2 uitstoot. Daarnaast hebben we het ecologische principes toegevoegd tijdens het productieproces om productieafval te vermijden. De levensduur is langer doordat het schuim een betere weerstand biedt tegen vocht, warmte en lichaamsdruk. Er is verminderd kans op hardheidsverlies tijdens de levensduur van de matras en door al deze dingen samen is er een langer behoud van de kwaliteit tijdens de levensduur van de matras.”

BEKA®

Het sinds 1935 bestaande merk Beka® wordt, samen met de nieuwe GELTEX® matrassen in Nederland op de markt gezet. Alles is vernieuwd. Ann Claeys, Head of Marketing Benelux, neemt het woord tijdens het event. “Wij weten dat Beka® een goede toekomst kan hebben in Nederland. Hiervoor hebben we uitvoerig marktonderzoek laten doen onder consumenten. Wij willen met Beka® ons merkverhaal scherpstellen en het zo goed mogelijk laten aansluiten bij de behoeften van onze klanten. Uitslagen van het onderzoek vertelde ons dat de consument het vervelend vindt dat het zo moeilijk is om te begrijpen waar het verschil zit tussen een goede en minder goede matras. Ook het internet geeft niet de informatie die men zoekt. Het doolhof wordt voor hen alleen maar groter. Zij vinden het belangrijk dat een matras hen ondersteunt, zich aanpast aan hun lichaam en ventileert. Maar bovenal vinden zij comfort steeds belangrijker. Ze willen in het bed kunnen genieten en tot rust kunnen komen. Daarom is onze slogan: Beka®, de beste plek ter wereld. We hebben een verhaal gecreëerd om ons merk heen waar de consument zich in zal vinden. Een verhaal waaraan alles klopt. In de brochures, onze reclame uitingen, het beeld in de winkels (shops-in-shops) en noem maar op. Ook zullen we reclame gaan maken op de radio en diverse acties zullen ervoor zorgen dat de klant naar de winkel komt.”