Een half jaar geleden hadden het Belgische Recticel en De Woonindustrie na enkele jaren weer contact met elkaar. Na een gesprek over hoe het beide bedrijven de afgelopen jaren is vergaan, bleef het daarna weer even rustig. Recticel heeft echter behoefte aan een showroom in Nederland, zeker met wat ze binnenkort gaan lanceren.

En met de aankomende najaarsbeurs in het vooruitzicht hebben de partijen nu een overeenkomst gesloten. Een mooie aanwinst voor het centrum en een kans voor Recticel om de Nederlandse markt nog beter te kunnen bedienen. Opvallend, want daar waar we constateren dat losse evenementen als paddenstoelen uit de grond schieten, kiest een toonaangevende speler als Recticel voor een vaste stek in Nederland.

Jan Derksen, Sales Manager van Recticel: “We hebben met Jan Hogenkamp een goed gesprek gevoerd over onze wensen. Er is veel veranderd in De Woonindustrie de laatste jaren, in positieve zin. Wij, als Recticel, zijn een innovatief bedrijf dat altijd voorop wil lopen en we komen binnenkort met zeer interessante innovaties, zeker ook voor de Nederlandse markt. Vandaar dat we de beslissing hebben genomen na 6 jaar weer intrek te nemen in het centrum.”

Jan Hogenkamp van De Woonindustrie: “Voor ons centrum een mooie aanwinst, natuurlijk. Het toeval wilde ook dat wij op de derde verdieping een ‘afgesloten ruimte’ vrij hebben. En dat was een van de eisen van Recticel, een showroom die ook op slot kan.” Jan Derksen: “Met al onze innovaties, moeten we een ruimte hebben waar niemand bij kan. Gekopieerd worden kan altijd, maar we willen onze innovaties wel beschermen. Een paar jaar geleden lanceerden wij Geltex. Binnen 3 maanden waren er veel dealers ingestapt. Maar kijk naar wat er nu allemaal voor kopieën op de markt zijn. Geltex blijft echter Geltex en er is niemand die beter weet dan wij hoe dat gemaakt moet worden.”


240 vierkante meter
De reden voor Recticel om te kiezen voor De Woonindustrie is een duidelijke. Ann Claeys, Head of Marketing Benelux: “Wij zochten in Nederland een locatie die echt de uitstraling heeft van de meubel- en slapenbranche. Tevens is het centrum goed bereikbaar en is er voldoende parkeergelegenheid. De organisatie weet hoe je beurzen moet organiseren.” Jan Derksen: “Vroeger hebben wij zelf nog wel eens shows georganiseerd, maar ik ben van mening: ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Ik ben erg blij dat we tot elkaar konden komen.”


Openingsfeest
Als we in juli in De Woonindustrie zijn is de ruimte al bijna helemaal gestript. Recticel is ondertussen gestart met het inrichten van de ruimte. Ann Claeys: “Wij organiseren voor onze klanten op 10 september een event. Hier worden onze nieuwste innovaties alvast aan genodigden getoond. Hier zullen we groot nieuws onthullen. Wat dat precies zal zijn, willen we nog even geheim houden tot die dag zelf. We beloven wel dat het zeker de moeite waard wordt om een kijkje te komen nemen. Het wordt een bijzondere avond.”

Naast Recticel zijn er natuurlijk nog veel meer beddenfabrikanten op de Slaapafdeling van De Woonindustrie. Jan Hoogenkamp: “Ik ben nog steeds van mening dat de partijen die staan op Vakbeurs Slapen en Hollandsch Slapen ook naar ons centrum zouden moeten komen. Wat mij betreft kan dat ook in een aparte ruimte, net zoals Dutch Design Dock dat doet. We hebben met zijn allen maar 1 doel: De detaillist optimaal bedienen. En dat doe je niet door 3 verschillende beurzen te organiseren.”

 

 

Dit artikel verschijnt vrijdag 24 augustus in de nieuwe editie van Bedding Business Magazine. Wilt u niets meer missen? Neem dan een abonnement!