De relatie tussen detaillist en leverancier is, zoals iedereen zal beamen, een belangrijke factor voor het succesvol runnen van een onderneming. Als die relatie niet goed zit en er geen vertrouwen is, kun je beter afscheid van elkaar nemen. Maar hoe hou je deze relatie goed? Wat verwacht je als detaillist van de leverancier en andersom? En wat zijn de voorwaarden voor een goede zakelijke relatie?

In de aankomende editie van Bedding Business Magazine gaan Dirk van der Meulen, detaillist met vier beddenspeciaalzaken in Friesland onder de naam Meulen & Baarsma, en Roelf Jan Kok, directeur van de Friese beddenfabrikant Avek, in dialoog over hun samenwerking en de ontwikkelingen in de beddenmarkt.

Alvast een tipje van de sluier:

Wat vinden jullie van online verkoop?

Roelf Jan: “Ik vind dit wel een lastige kwestie. In deze tijd kun je niet zonder internet. De wereld is in snel tempo veranderd en de consument koopt ook bedden via internet. Online verkoop gaat een grotere rol spelen, ook in de slapenbranche. Maar als je als leverancier zelf een webshop start, stoot je je klant, de detaillist, ermee voor het hoofd.”

Dirk: “Daar ben ik duidelijk in. Een leverancier die besluit zelf te gaan verkopen via internet hoeft bij mij niet meer aan te kloppen. Die moet dan de ballen hebben het zelf te doen. Je bent winkelier of je bent fabrikant. Er is voor mij geen middenweg. Wij hebben de panden zodat de consument de bedden kan uitproberen en het personeel dat advies geeft. Dat kan beide niet op internet. Als detaillist kun je de klant wel de keus geven het in de winkel te kopen of eventueel op je website. Maar je wilt een klant eigenlijk niet kwijt. Zodra de consument je winkel uit is, kan het zijn dat hij niet koopt. En daar moet je voor waken.”

Roelf Jan: “Dirk heeft wel gelijk. Je bent winkelier of fabrikant. Ik ben van mening dat je de consument wel van het merk bewust moet maken via internet. Maar onze producten zijn adviesproducten en daar hebben we de winkels hard voor nodig. Een bed blijft toch een intiem product. En een goed advies kan alleen gegeven worden als je de klant hebt gezien. Als je als leverancier je producten in een webshop wilt verkopen, dan moet je de dealers daarin meenemen, zodat zij profiteren van de verkoop. Ik weet niet goed hoe je dit het beste op kunt zetten. Maar als je het als leverancier wilt doen, dan moet je dat samen met je ondernemers doen. De winkel moet te allen tijde zijn functie behouden.”

 

Lees het hele interview binnenkort in ons vakmagazine! Nog geen abonnee? Voor maar 40 euro per jaar mist u geen editie meer!