Sinds maart 2020 mag Auping zichzelf een certified B Corporation noemen, of wel B Corp. Bedrijven met een B Corp certificaat streven vrijwillig de hoogste standaarden na op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie.

B Corps zijn bedrijven die een verschil willen maken in de samenleving. De B Corp status brengt een nadrukkelijke verantwoordelijkheid met zich mee. Om de wereld voor toekomstige generaties leefbaar, gezond en veilig te houden.

Wat is B Corp precies?

Een gecertificeerde B Corp voldoet aan hoge normen voor sociale en milieu gerelateerde prestaties. Een B Corp zet zich met zijn producten in voor een betere wereld en zorgt voor impact op sociaal en duurzaam gebied. Met de B Corp status laat een bedrijf zien commerciële, sociale en duurzame doeleinden succesvol te kunnen combineren. ‘Using business as a force for good.’

Auping: “We bevinden ons in goed gezelschap. Wereldwijd zijn er meer dan 3.300 certified B corporations in meer dan 70 landen en 150 industrieën. Denk aan bedrijven als Tony Chocolonely, Dopper, Ben & Jerry’s, Patagonia, MUD Jeans, Seepje, Innocent Drinks en Triodos Bank. Stuk voor stuk duurzame bedrijven die aantonen dat winst maken en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij goed samengaan. Dankzij het internationale B Corp netwerk kunnen B Corp organisaties elkaar inspireren en elkaar helpen met hun missie. Zodat we met elkaar een nog grotere impact kunnen maken.”

Aupings B Corp Score

Om een B Corp status te behalen doorlopen bedrijven een streng B impact assessment met een evaluatie van de bedrijfsvoering en het business model, met focus op milieu, medewerkers, klanten, community en beleid. Om gecertificeerd te worden moet je minimaal 80 van de 200 punten halen, dan voldoe je aan de hoogste standaarden wat betreft sociale en duurzame prestaties, verantwoordelijkheden en transparantie. Een gemiddeld bedrijf dat het assessment doorloopt haalt ongeveer 50 punten.

“Wij scoorden 86 punten en we zijn heel trots op deze eerste B Corp score. Ter vergelijking, de beste 10% van alle B Corp bedrijven scoort 131 punten. Als B Corp doorloop je dit assessment elke drie jaar zodat je de voortgang goed kunt zien. Deze scores op het gebied van milieu, medewerkers, klanten, community en beleid geven een goed inzicht op welke onderwerpen je nog verder kunt verbeteren. Wij scoorden bijvoorbeeld erg goed op het gebied milieu. Ondere andere door de bijna dertig duurzaamheidsmaatregelen die we namen in onze productielocatie. Waaronder ruim 2800 zonnepanelen. Ook hebben we een warmte- en koudeopslag, is er warmte- en koude-uitwisseling tussen gebouwen en gebruiken we vloerwarming. Restwarmte wordt hergebruikt en er zijn heatpipes op het dak voor het verwarmen van water en toiletten die spoelen met regenwater. Al deze maatregelen zijn bedoeld om te produceren met respect voor het klimaat. Een onderwerp waar wij net iets beter dan gemiddeld scoren is ‘diversiteit en inclusiviteit’. We willen hier echter niet gemiddeld op scoren maar we willen hier de aankomende jaren sterk op verbeteren. Dit onderwerp staat dan ook hoog op de agenda, want wij willen nog meer een organisatie zijn waar iedereen welkom is.”

Bekijk hier het complete B impact report.

“Het behalen van de B Corp status was een stevige exercitie waarmee we maanden intensief bezig zijn geweest. Het is niet zomaar een certificaat, de lat ligt hoog”, aldus Morten Lund Petersen, Director Innovation and Sustainability.