‘Met Velda betrekken we een geheel nieuwe stand op De Woonindustrie in Nieuwegein’

Een nieuwe bladzijde wordt omgeslagen in het boeiende verhaal van beddeninnovatie en ondernemerschap, want beddenondernemers Bart en Rick Dekkers, de jubilerende broers vieren dit jaar 15 jaar ondernemerschap, zetten wederom een grote stap voorwaarts. Na het opwindende nieuws van hun verwerving van het gerenommeerde merk Ubica, hebben ze nu ook het illustere merk Velda aan hun portfolio toegevoegd. De mannen zien de overname van Velda als een goede aanvulling op hun groeistrategie en versterking van hun positie. Bart Dekkers: ‘’Merken bouwen, dat heb ik altijd willen doen. We durven te dromen.’’

Velda
Deze gedurfde zet, want zo mag de acquisitie van Velda genoemd worden, markeert een belangrijke mijlpaal in hun streven naar nationale én internationale groei. Om de nieuwe collecties te promoten betrekken de mannen met ingang van de najaarsbeurs met Velda een stand in De Woonindustrie in Nieuwegein.

Bart en Rick Dekkers, die het beddenvak met de paplepel kregen ingegoten door hun vader, zijn tegenwoordig de passievolle ondernemers achter Key West Bedding, met merken als Cinderella, Businessclass, The Key Collection en Sunday. De afgelopen jaren heeft Key West Bedding zich een sterke en steady positie verworven in de beddenbranche, en met de overnames van Ubica en nu Velda betreden de broers nieuwe hoogten in hun ondernemersreis.

Velda was een onderdeel van Veldeman Bedding, een familiebedrijf in het Limburgse Oudsbergen (Opglabbeek). Het in 2023 gefailleerde Veldeman Bedding was één van de belangrijkste beddenfabrikanten van Europa. Deze groep telde meer dan 350 werknemers verdeeld over diverse productiebedrijven in binnen- en buitenland; samen goed voor een jaaromzet van meer dan 70 miljoen euro. Hun collecties werden gekarakteriseerd door vooruitstrevende en kwaliteitsvolle producten; speciaal ontworpen voor iedereen die gezond en stijlvol slapen wil combineren.

Ondernemen
Terugkijkend op hun vorige mededeling, eind 2023, waarbij kennis werd gegeven van de overname van het merk Ubica, wordt duidelijk dat de Dekkers niet bang zijn om grenzen te verleggen, nieuwe uitdagingen aan te gaan en kansen te pakken. Bart en Rick hebben de afgelopen jaren bewezen visionaire ondernemers te zijn, gedreven door passie en gedegen vakmanschap, waarbij betrouwbaarheid en ‘doen wat je aankondigt en belooft’ kernwaarden zijn gebleken die aan de basis liggen van het succes. Bart: ‘’In de eerste vijf jaar van ons ondernemersbestaan werden we nog niet voor vol aangezien. De vijf jaar die volgden begon de markt te signaleren dat die jongens ‘toch wel iets goed doen’ en de laatste vijf jaar worden we voor vol aangezien en weet men dat we een van de grootste spelers zijn in de branche.’’ De broers hebben zoals ze dat noemen ‘nooit gekke dingen gedaan’ en wonnen gestaag marktaandeel. Bart: ‘’De beddenmarkt is een taaie markt. We hebben altijd zelf de inkoop gedaan, en ons bedrijf plat georganiseerd en veel voorraad gewaarborgd. En dure directeuren in pak zul je bij ons niet vinden.’’ Deze nuchtere manier van ondernemen heeft de groothandel een hoge gunfactor opgeleverd.

Kers op de taart
Eerder gaven de broers al aan de verwerving van Ubica te zien als de markering van de start van een nieuwe periode in hun ondernemersbestaan. Daar komt nu dus ook nog eens het wereldmerk Velda naast te staan.

Bart Dekkers: “Met de verwerving van Velda als onderdeel van onze portfolio, hebben we niet alleen ons marktaandeel vergroot, maar ook onze positie versterkt. Ubica is de kers op de taart, maar met Velda erbij hebben we een dam geslagen”, aldus Bart Dekkers. ‘’Door de overname van deze smetteloze merken, die staan voor kwaliteit, innovatie en vakmanschap, kopen we natuurlijk heel veel tijd. De acquisitie van Ubica stelt ons in staat om direct een impact te maken in het hoog middensegment en onze positie als voorloper in de beddenindustrie te versterken.”

Velda: middensegment
Bart: ‘’Met Ubica gaan we een speler zijn in het hoog middensegment. Met Velda zetten we in op het middensegment, denk hier aan de prijsrange tussen EURO 1995,- en EURO 3995,-. In Nederland, Duitsland en de Carribean is onze positie in het middensegment al zeer sterk door de labels van Key West Bedding. Daarom zullen we deze landen zelf blijven bestieren vanuit ons hoofdkantoor in Nederland, maar zullen we in samenwerkingsvorm internationaal licenties uit gaan geven voor beide merken om zo internationale groei te realiseren en het merk uit te rollen over de gehele wereld. We gaan het merk beschermen en waarde bouwen.’’

Focus
De gebroeders Dekkers rollen het geheel uit met het behoud van een heldere focus: ‘’De focus ligt op de 2 merken waarmee we vol in gaan zetten op de marketing. We zijn momenteel in onderhandelingen met diverse buitenlandse licentienemers om het merk Velda breed uit te zetten. Tijdens de najaarsbeurs in de Woonindustrie zal de gehele Velda collectie worden gepresenteerd.’’

‘Met Velda hebben we een wereldmerk in huis, met alle voordelen vandien. Het merk bestaat dit jaar ook nog eens 70 jaar. Dat gaan we groots vieren!’

Bart Dekkers is zeer in zijn nopjes, de ondernemers zijn helemaal klaar voor de toekomst: “De al eerder aangekondigde samenwerking met de high tech R&D afdeling van Aquinos, die onderdeel is van de Ubica deal, betekent dat we een nieuwe standaard kunnen zetten voor kwaliteit en innovatie. Met Velda hebben we een wereldmerk in huis, met alle voordelen vandien. Het merk bestaat dit jaar ook nog eens 70 jaar. Dat gaan we groots vieren!’’ Met Ubica en Velda als stevige pijlers onder het bedrijf, zijn de mannen vastbesloten om de beddenindustrie blijvend te transformeren en een nieuwe standaard te vestigen. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor deze visionaire ondernemers, en hun onophoudelijke streven naar het bouwen van merken zal hen blijven leiden naar nieuwe horizonten van succes.

Houd voor meer nieuws de website in de gaten: www.veldabeds.com

 

HISTORIE VELDA

‘Een verhaal van touw en veren’
Het verhaal van Velda start in 1954 met de ontmoeting tussen een handelaar in touw van Runkst-Hasselt en de winkeldochter van een meubelzaak in Opglabbeek. De twee besluiten om de de krachten te bundelen. Letterlijk. Met het touw knopen ze de stalen veren, door de meubelmaker gebruikt in de zittingen van gestoffeerde fauteuils, aan mekaar tot een matraskern. Het geheel werken ze zorgvuldig af met een comfortabele toplaag en bodem en een sierlijke rand. De eerste Velda-matras is geboren. Valère Veldeman, handelaar in touw, is nu handelaar in matrassen. Achter de winkel wordt een eerste, bescheiden productieatelier opgezet. Hij bouwde het bedrijf verder uit en Velda wordt nu beschouwd als één van de grootste en meest expansieve industriële fabrikanten in de matrassen- en beddensector.

In 1989 gaf Valère Veldeman de leiding van het familiebedrijf in handen van zijn zoon Marc. Die overgang vertaalt zich al snel in de introductie van innovatieve slaapconcepten, diversificatie in merken voor specifieke doelgroepen en internationalisering van zowel verkoop als productie. Velda combineert 60 jaar ervaring en know-how met de meest vooruitstrevende technieken op het vlak van slaapcomfort.

 

Copyright© 2024 Bedding Business Magazine, Interior Business Magazine, Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business/Vakblad Bedding Business Magazine.