Vorige week vrijdag vertelde Beter Bed over hun nieuwe strategie. In het Financieel Dagblad (FD) verscheen aansluitend een interview met de nieuwe CEO John Kruijssen, die keihard heeft ingegrepen om de problemen (in vooral ook Duitsland) op te lossen. De eerste stap is de sluiting van vele (176) Matratzen Concord winkels, zoals jullie eerder op deze website hebben kunnen lezen. Op het hoofdkantoor in Keulen en bij ondersteunende diensten raken 64 mensen hun baan kwijt. Dit moet vanaf 2019 een plus van 6 miljoen op de resultaten opleveren. Daarnaast moet Matratzen Concord weer een echte discounter worden. Ook komt er meer focus op online.

In het FD vertelt de topman: “Beter Bed gaat het anders aanpakken. En met andere mensen. Dit jaar nog sluiten we bijna een vijfde van de winkels van Duitse keten Matratzen Concord, en er zullen mensen moeten gaan.” Ook in de top van het bedrijf is flink gesneden: ruim 90 procent van het management is vervangen. Kruijssen in het FD: “Het waren loyale mensen, maar zij konden de slag die Beter Bed nodig heeft niet maken.”
Het bedrijf kondigde daarnaast een ambitieus besparingsprogramma aan. “In 2020 moet er voor 25 miljoen aan kosten zijn bespaard.” Volgens het FD wil Kruijssen dat Beter Bed scherper op marktontwikkelingen en veranderende wensen van consumenten gaat inspelen. “Beter Bed heeft te veel kansen laten liggen. Er moet weer een prestatiecultuur komen, waarin mensen het beter willen doen dan de concurrentie. We moeten de logheid van ons afschudden”, aldus Kruijssen in het FD.

Problemen
Beter Bed is naar eigen zeggen in de problemen geraakt door de rel met Chemieconcern Basf. Het bleek loos alarm, maar toen was het leed al geleden. De verkoop van matrassen in Duitsland stortte in, maar het ging ook niet meer beter. Kruijssen kijkt ook naar het bedrijf zelf, waar hij zegt dat Beter Bed trends heeft gemist en de opkomst van zogeheten one-size-fits-all-matrassen onderschatte. Ook zouden ze groeiende boxspringmarkt in Duitsland over het hoofd hebben gezien.

Het FD laat in het stuk nog een analist aan het woord: In de krant is te lezen:
‘De situatie in Duitsland en Nederland, waar Beter Bed nog altijd marktleider is, verschilt enorm’, zegt analist Fernand de Boer van de Belgische vermogensbeheerder Degroof Petercam. ‘In Nederland heeft het bedrijf zich aan het eind van de crisis omgevormd van prijsvechter naar middenmoter. Het vele geel in de marketing werd zwart, de clown uit de reclamespotjes moest het veld ruimen. Zelfs ‘Retteketet naar Beter Bed!’ moest plaatsmaken. Beter Bed richt zich nu op het middensegment, en dat is helder voor de consument. Hoe anders is de situatie in Duitsland. Daar staat Matratzen Concord nog altijd bekend als discounter, maar liggen nu boxsprings van 1000 euro in de winkel. Dat is verwarrend. In Duitsland moet het bedrijf terug naar waar ze vandaan komen, en snel actie ondernemen.’

Hersteloperatie
Beter Bed haalt de helft van zijn omzet uit Duitsland en daar gaat het slecht. Maar als we kijken naar de cijfers van het derde kwartaal blijkt dat de algehele omzet met 7 procent is gedaald ten opzichte van een jaar geleden, tot €97,9 miljoen. Alleen in Spanje en België steeg de omzet; in Nederland (-5%), Duitsland (-9%), Oostenrijk (-11%) Zwitserland (-17%) en Zweden (-10%) niet.

Beter Bed is begonnen aan een hersteloperatie. CFO Hugo van den Ochtend vertelt nog aan het FD: “Er zit voldoende geld in het bedrijf zelf om de hersteloperatie te financieren. Maar het zit nog verstopt. Daarom gaan we efficiënter en goedkoper werken, bijvoorbeeld door de inkoop voor alle Europese dochters voortaan gezamenlijk te doen. De opbrengsten daarvan kunnen we herinvesteren, en zo de winstgevendheid verhogen.”

We zullen de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten blijven houden.