In een eerdere editie van Bedding Business Magazine las u het verhaal van Chris Nederhorst van RHF Matrassen en de perikelen rondom de Consumentenbond en Emma Matras. Inmiddels hebben we alweer een tijdje een nieuwe ‘Beste Koop’ en ‘Beste uit de Test’: het Lidl matras. Is het nu dan voor iedereen helder dat de testen van De Consumentenbond niet kloppen? Is het voor de consument geloofwaardig dat een matras van de Lidl wordt uitgeroepen als ‘Beste matras’?

Moeten we als branche verder gaan kijken naar wat er speelt bij de Consumentenbond? Of… gaan we ons erbij neerleggen dat de testen en bijbehorende testuitslagen niet kloppen en er nooit verandering in zal komen? Die laatste vraag stel ik niet voor niks. Er zijn veel mensen die wel iets kwijt willen over de perikelen met de Consumentenbond, maar de meesten willen geen ‘klokkenluider’ zijn. Ergens is dat ook wel logisch. De Consumentenbond is een grote organisatie, waar je liever niet in je eentje tegen opbokst. Chris Nederhorst is er een goed voorbeeld van. Alle communicatie met de Consumentenbond, en inmiddels ook Emma, kosten hem veel tijd en energie. Toch is het vooralsnog ergens goed voor geweest. Daar kom ik later in dit artikel op terug.

Belang van de branche
Maar… gezamenlijk iets oppakken… de reacties uit de slapenbranche waren na het eerste artikel niet overweldigend. En ergens snap ik dat ook wel, want er is al zo vaak geprobeerd met de Consumentenbond te praten. En er spelen natuurlijk grotere belangen. Dat Emma Matras vorig jaar en dit jaar zo vaak als ‘Beste uit de Test’ kwam, is voor de beddenbranche niet gunstig. En hoe de Consumentenbond over beddenfabrikanten en detaillisten communiceert naar de consument toe evenmin. Laten we reëel zijn, een beddenfabrikant heeft er baat bij zelf goed uit de test te komen. Begin 2017 kwam Pullman nog als Beste uit de Test en die hebben daar goed gebruik van gemaakt. Net als Eastborn de jaren ervoor. En ook in de test van juni 2018 staat Pullman op 2. Ze staan zelfs twee keer in de top 10. En Auping maar liefst drie keer. En ook als winkelier heeft u er (in het verleden) van geprofiteerd en zult u er wellicht nu nog van profiteren. De test van de Consumentenbond heeft daar dus wel aan bijgedragen. Maar die heeft er ook samen met Emma aan bijgedragen dat de consument bij de winkel uit de buurt bleef. Kortom: er spelen grotere belangen.

Moet de matrassentest verdwijnen? Ik denk het niet. Moet de matrassentest veranderen? Dat zeker! Gaat dat ooit gebeuren? Wie weet. Maar als we als branche nu de testen gewoon even weglaten en met zijn allen iets opzetten waarmee we de consument weer kunnen overtuigen van de kwaliteiten van de beddenspecialist? Als slapenbranche gezamenlijk iets opzetten om de winkels te promoten? Is dat een idee?

Non-reactie
Maar mocht de Consumentenbond ooit de juiste meetmethoden nog gaan hanteren, dan kost ze dat ongelooflijk veel geld. Ze zullen veel meer matrassen moeten gaan testen en met de juiste parameters. Dat geld hebben ze overigens wel, pak hun jaarcijfers er maar eens bij. We zetten in dit artikel enkele feiten op een rij over de Consumentenbond in het algemeen, maar ook over de testuitslagen die – op zijn zachts gezegd – vreemd zijn te noemen. Uiteraard spreken we daarnaast met branchegenoten die problemen ondervinden of hebben ondervonden met de Consumentenbond. Mensen die iets te maken hebben met de Consumentenbond, hebben vaak allemaal iets gemeen: als ze te veel kritiek uiten, worden ze gesommeerd. En als de vragen te moeilijk worden, reageren ze niet meer.

U heeft ongetwijfeld voor de zomer de berichten gelezen van Richard Beune op Facebook. Hij kwam er bij toeval achter waar de Consumentenbond hun testen uitvoert. De ruimte waar de testen gedaan worden, dat te zien was in een filmpje op de website, zag er exact hetzelfde uit als de ruimte van de Stiftung Warentest in Duitsland. De vraag aan De Consumentenbond of ze daar inderdaad testen, werd positief maar summier beantwoord. De Consumentenbond doet er al jaren geheimzinnig over waar de testen worden gedaan. Het filmpje van de Consumentenbond op de website is overigens inmiddels veranderd. Maar Richard stelde de Consumentenbond op hun eigen Facebookpagina kritische vragen. Het resultaat: al zijn berichten werden van Facebook verwijderd en hij werd zelfs geblokkeerd om nog berichten te kunnen plaatsen. Stelde hij te veel zaken aan de kaak waar de Consumentenbond geen antwoord op kon of wilde geven? Waren het zaken die te gevoelig lagen omdat de Consumentenbond hiermee door de mand valt? Er spelen natuurlijk ook bij de Consumentenbond grotere belangen.

Vraagtekens matrassentest
Dat er bij de manier van testen door de Consumentenbond vraagtekens worden gezet is natuurlijk niks nieuws. Pascal Mannekens heeft in 2015 al eens de stoute schoenen aangetrokken en zowel de Consumentenbond als het Belgische Test-Aankoop onder de loep genomen en dit zelfs besproken in het TV-programma Radar. Naast dat hij destijds aangaf, net als dat Chris Nederhorst aangeeft, dat er foutieve parameters gebruikt werden voor de testen, gaf hij ook aan dat er onvoldoende matrassen werden getest en de steekproef dus weinig relevant was. Het was in de tijd dat Ikea goed uit de testen kwam (waar in een test maar liefst 7 matrassen van werden getest). Mannekens vond destijds al dat Test-Aankoop en de Consumentenbond in hun onderzoeken lieten doorschemeren dat er een matras bestaat die voor elke consument geschikt is. Dat is overigens precies wat de Consumentenbond nu ook zegt door de ‘one-size fits all matrassen’ aan te merken als ‘Beste uit de Test’.

 

Van Emma naar Lidl
Dit is volgens de Consumentenbond de reden dat Emma van haar troon is gestoten: “Het Emma-matras is lange tijd Beste uit de Test geweest en heeft daar veel reclame mee gemaakt. Om te kijken of dit matras intussen is veranderd, testten we het Emma-matras in juni 2018 opnieuw. En hoewel de 2018-versie van het Emma-matras er op het eerste gezicht precies hetzelfde uitzag als de 2017-versie, bleek hij toch anders. Bijna een kilo lichter en minder ondersteuning aan zware rugslapers. Mede daardoor krijgt de 2018- Emma een iets lager rapportcijfer, en is daarmee geen ‘Beste uit de Test’ meer.”

Het complete artikel lees je in Bedding Business Magazine #6. Ontvangt u Bedding Business Magazine nog niet? Vraag dan hieronder uw abonnement aan. 

Soort Abonnement

nieuwsbrief

Ander emailadres

2 + 2 =