Het Marketingrapport Slaapproducten 2017 van Marktdata.nl uit Almelo biedt inzicht in de consumentenmarkt en de diverse aspecten van woonzaken die slaapproducten, zoals bedden, matrassen en bedtextiel verkopen in Nederland. In Bedding Business Magazine vindt u een uitgebreid artikel over enkele aspecten uit het rapport: de consumentenmarkt, de beddenmarkt, online verkopen en het economisch perspectief.

De consumentenmarkt
– Ikea is de meest bezochte woonwebsite. Gevolgd door Leen Bakker, Kwantum en Wehkamp. Opvallend is de sterke toename van het aantal bouwmarkten dat de consument noemt.
– Bij de aanschaf van een bed of matras bezoekt men gemiddeld 2,6 websites van online aanbieders voordat men tot de definitieve aanschaf overgaat.
– Consumenten met een beneden modaal gezinsinkomen oriënteren zich relatief veel in fysieke winkels.
– Gemiddeld zitten er 25 dagen tussen de bewustwording van de behoefte aan een bed of matras en de daadwerkelijke aanschaf.
38% van de consumenten koopt over het algemeen een bed of matras in het middensegment. 34% in het midden-hoog segment, 6% in het lage prijssegment en 11% kiest veelal voor het hoge prijssegment.
– Het algehele kwaliteits- en prijsniveau zijn de belangrijkste criteria bij de keuze van het aankoopkanaal voor een bed of matras.
– Bij de aanschaf van een bed of matras is een slaapspeciaalzaak het meest favoriete aankoopkanaal (67%).

De beddenmarkt
– Slaapspeciaalzaken zijn goed voor 622 miljoen euro (excl. BTW) omzet met de verkoop van bedden en bedtextiel.
– In het jaar 2016 wordt de marktomvang qua detaillistenomzet in de Nederlandse woonbranche voor de productgroep boxsprings geschat op circa 363 miljoen euro (ex BTW). Voor matrassen betreft het 329 miljoen euro en voor bedtextiel 112 miljoen euro omzet exclusief BTW.
– Binnen de productgroep bedtextiel is de verkoop van kussens goed voor 30% van de omzet.
– Slaapspeciaalzaken behalen een relatief groot deel van de afzet met de verkoop van koudschuim/HR schuim, traagschuim en (natuur)latex/schuimrubber matrassen. Andere woonzaken realiseren relatief veel afzet met de verkoop van pocketvering matrassen.
– Lattenbodems zijn de meest verkochte bodems voor ledikanten. Hierna volgens de spiraalbodems, schotelbodems en overige.

Op deze website vindt u nog meer resultaten uit het marketingrapport. Het volledige rapport is op te vragen bij Marktdata.nl. Op onze website vindt u overigens regelmatig branchecijfers die Marktdata.nl genereert. Houdt onze website en social media kanalen in de gaten of abonneer u op de wekelijkse nieuwsbrief.