Het is zover!

In Fort Voordorp, vlakbij Utrecht, voltrok zich vandaag een moment waar de beddenbranche reikhalzend naar had uitgekeken: de officiële lancering van Ubica onder leiding van de gebroeders Bart en Rick Dekkers. Dealers uit het hele land, grote namen uit de handel, stroomden toe om de herboren collectie voor het eerst te zien, te voelen en te ervaren. Niet eerder konden winkeliers zich zo uitgebreid onderdompelen in een merk dat bijna honderd jaar geleden werd geboren, maar de afgelopen jaren grotendeels uit de etalage verdwenen was. Wat opviel was de bewondering onder de bezoekers voor de ondernemersgeest van Bart en Rick. In taaie tijden voor de branche, steken deze heren hun nek uit. Ubica werd goed ontvangen. Bart Dekkers: ”Het was een groot succes. Echt een droom voor ons, die uitkomt!”

De broers Dekkers namen hun tijd. Sinds zij Ubica eind 2023 kochten, en kort daarna ook Velda toevoegden aan hun portfolio, werd achter de schermen met zorg gewerkt aan een merkverhaal dat van A tot Z moest kloppen. Een gloednieuw logo, een frisse huisstijl, een filmische merkpresentatie en een compleet nieuwe marketingaanpak vormden de basis. Styling kwam van de hand van Shannon Daams, de marketing werd begeleid door een gespecialiseerd bureau, en de lancering kreeg een eigen brand movie die de historie van Ubica, opgericht in 1926, verweefde met een hedendaagse ambitie.

Rick en Bart Dekkers luisteren trots naar het Ubica 2.0 verhaal van salesman Dennis Poffers.

Centraal in de presentatie stond de collectie, die is opgebouwd uit drie duidelijke lijnen. Festen vormt het instapmodel, scherp geprijsd maar met de uitstraling die je van een heritage-merk mag verwachten. Avenza richt zich op consumenten die net wat meer luxe en mogelijkheden zoeken, terwijl Torena met hoogwaardige afwerkingen en de Somnura Balance-topmatras inspeelt op het hogere middensegment. Het uitgangspunt was helder: mooie bedden, maar toch betaalbaar, zodat Ubica zowel starters als gevestigde dealers kan bedienen.

De collecties werden voorgesteld op een groot presentatiescherm

 

Bart en Rick Dekkers. Bart vertelt trots over wat er komen gaat.

Matrassenlijn

De matrassenlijn kreeg speciale aandacht. Dealers konden voor het eerst kennismaken met de Festen Balance, de Lunaire Balance met Ergozone+-technologie en de Somnura Balance-topper. Een opvallend detail: alle matrassen zijn eenzijdig beslaapbaar. Het is een keuze die rechtstreeks voortkomt uit feedback uit de markt, aldus verkoopman Dennis Poffers, die met zijn ervaring het verkoopteam versterkt.

Dennis Poffers

Poffers benadrukte dat het hele traject iteratief tot stand is gekomen: luisteren naar winkeliers, concepten ontwikkelen, testen, afschieten en verfijnen. “De collectie is gebaseerd op jullie input,” vertelde hij de aanwezigen. “Dat maakt dit merk sterker, want het sluit naadloos aan bij de realiteit van de winkelvloer.”

Ook accessoires kregen hun plek in het verhaal. Nachtkastjes en hockers, zoals Mira, Valora en Noa, zorgen ervoor dat Ubica meer is dan alleen een beddenmerk. Het geheel vormt een totaalconcept, met kussens als het verkoelende en in hoogte verstelbare Flexa-kussen als slimme aanvulling. Dealers die nu instappen, profiteren bovendien van een jubileumactie op Festen, inclusief korting en gratis kussens.

Dealerbeleid

Naast de collectie draaide de lancering om het dealerbeleid. Bart en Rick Dekkers kiezen nadrukkelijk voor exclusiviteit: Ubica wordt niet zomaar in iedere winkel te koop aangeboden. Er komen drie niveaus: Display Stores, Experience Stores en op termijn Flagship Stores – waarmee de broers de distributie strak bewaken. Daarbij geldt een helder uitgangspunt: als een winkel wordt overgenomen, behoudt Ubica het recht om het dealerschap in te trekken. Exclusiviteit moet namelijk écht exclusief zijn.

De animo bleek groot. Nog voordat de officiële presentatie goed en wel begonnen was, had Dennis Poffers al meerdere groepen winkeliers rondgeleid. De sfeer in Fort Voordorp ademde niet alleen herlancering, maar ook nieuw elan. Dealers proefden dat Ubica niet zomaar opnieuw in de markt wordt gezet, maar met een helder plan, een zorgvuldig uitgedachte strategie en een sterke ambitie. Zoals Rick Dekkers het zelf samenvatte: “Dit is pas het begin. Wij willen Ubica niet alleen terugbrengen, maar groter maken dan ooit.”

Ubica

De herintroductie van Ubica vandaag kan niet los worden gezien van de opmerkelijke stappen die de gebroeders Dekkers de afgelopen jaren hebben gezet. In november 2023 brachten de broers, al jaren aan de weg timmerend met hun firma Key West Bedding, het nieuws naar buiten dat zij Ubica volledig in handen hadden gekregen. Het merk, opgericht in 1926, was decennialang een vaste waarde in de Nederlandse slaapkamer, maar verloor de laatste jaren zichtbaarheid. Voor de Dekkers was juist dat een reden om in te stappen. “Het erfgoed en de merkbekendheid zijn zó sterk, dat je met de juiste aanpak een vliegende start kunt maken,” aldus Bart in een interview met Bedding Business Magazine destijds. Hij noemde deze move ‘de kers op de taart’. De aankondiging sloeg in als een bom: de beddenbranche had Ubica allang afgeschreven, maar duidelijk werd dat er nieuw leven in zat.

De potentie van Ubica schuilt in de combinatie van geschiedenis en toekomst. Het merk kan bogen op bijna een eeuw vakmanschap, maar wordt tegelijk gepositioneerd met moderne marketing, een strakke dealerstrategie en een duidelijke margeopbouw. Voor dealers betekent dit dat zij meeliften op een naam die consumenten kennen en vertrouwen, terwijl zij profiteren van hedendaagse ondersteuning en campagnes. De Dekkers zien Ubica dan ook als een merk dat de komende jaren kan uitgroeien tot hét alternatief voor gevestigde namen, met een sterkere focus op betaalbare luxe en een totaalconcept in slaapcomfort.

Sfeerimpressie aan de hand van een beeldrapportage  

        

Gerelateerde artikelen

BREAKING NEWS! Gebroeders Dekkers verwerven na Ubica ook het iconische merk Velda ‘Het plaatje is nu compleet’