"Iedereen heeft recht op een geluksmomentje"

Wie in deze tijd een nieuw merk bedtextiel in de markt wil zetten, moet wel onderscheidend zijn. Er zijn al zoveel mooie grote en kleine aanbieders, dat je niet snel op zal vallen. Zeker als je geen unieke USP’s hebt. Dat wisten de mensen achter het nieuwe merk Kayori maar al te goed. Pas sinds 1 februari wordt het bedtextiel en de aanverwante producten geleverd, maar meer dan 100 slaapspeciaalzaken waren eind 2018 al ingestapt. En ik kan verklappen: dat is niet voor niks.

Kayori betekent ‘geluk in de kleine momentjes van elke dag’. Kayori is geïnspireerd op Japanse wijsheden. Deze wijsheden verwijzen naar de kleine dagelijkse dingen die een groot verschil kunnen maken in het leven en de wereld om ons heen. Jorn Pashouwers en zijn team zijn al jarenlang actief in de textielbranche. En met Kayori zetten zij nu een merk neer met een duidelijke filosofie. Jorn: “Kayori staat voor duurzame verantwoorde producten die het leven, maar ook de slaapkamer of het huis, net een beetje mooier maken. Zoals wij het zien, bevinden de meeste kostbare momenten van ongecompliceerd geluk zich vaak direct onder onze ogen. Zo kwamen wij ook op de naam en filosofie van Kayori. De eeuwenoude Japanse wijsheid leert ons het leven terug te brengen tot de kern, af en toe een stapje terug te doen, te genieten van al het moois om ons heen en te accepteren wie we zijn. En wij willen deze momenten benadrukken en de standaard zetten voor het leiden van een

bewuste levensstijl zonder compromissen. Geniet van een energieke dag, kom tot rust in de natuur en leer de imperfecties in het leven te accepteren. Dit heeft ons geïnspireerd om duurzame, verantwoorde producten te maken waar je iedere dag weer van kunt genieten. Bewustzijn is ons uitgangspunt. En het gaat om kwaliteit in plaats van kwantiteit.” Puur en eerlijk Kayori maakt daarom pure en eerlijke producten. “Wij zorgen ervoor dat alles dat het Kayori-label draagt, wordt geproduceerd en verwerkt volgens de strengste milieunormen, onder veilige en humane omstandigheden, van de boerderij tot de fabriek en de winkel tot bij de consument thuis. Alle producten zijn gemaakt met de hoogste standaarden. Het onderscheidende aan ons is dat wij het GOTS en FAIRTRADE certificaat voeren. Hier zitten strenge selectieprocedures en audit-processen aan vast, die wij met succes afgerond en doorlopen hebben. De Global Organic Textile Standard is het keurmerk voor biologische textielproductie.

Als het gaat om katoen hebben we het BSCI Keurmerk (Business Social Compliance Initiative). Verder werken wij alleen met partners in Europa en Azië die voldoen aan de Oeko-Tex standaard en de REACH-normen voor chemische stoffen volgen.” Bewegen Het team achter Kayori gaat nog verder: “Wij proberen verder te denken dan alleen het verantwoorde product te maken, de consument moet het ook echt willen kopen. Een verantwoord product maken met alle keurmerken gebeurt al wel, maar is telkens zo veel duurder. Daarom was het onze uitdaging om een totaal verantwoord product te brengen voor een prachtige consumentenprijs met ook nog een goede marge voor de winkelier. De filosofie is dat mensen een organic product zullen kopen wanneer het niet veel duurder is dan een niet-organic product. En dat is gelukt. Dan verander je als bedrijf ook echt iets, omdat mensen dan zullen zien en ervaren dat het mogelijk is om een verantwoord geproduceerd product te kunnen kopen tegen een juiste prijs. Daarnaast werken we ontzettend intensief samen met kwalitatief hoogwaardige leveranciers om voorop te blijven lopen op het gebied van verantwoorde productie.

Komen er dus nieuwe keurmerken bij die de keten nog transparanter maken, dan werken wij samen met onze leveranciers eraan dat zij hiervoor ook gecertificeerd raken. Het is een veel breder en diepgaander proces dan alleen maar goederen inkopen tegen een bepaalde prijs. We proberen op de long-term echt wat te bewegen.Collectie Kayori heeft verschillende collecties, die allen een Japanse naam dragen die iets bijzonders betekent. Dekbedovertrekken en hoeslakens Shizu Shizu betekent rust. Even geen drukte en hectiek. Het laten herstellen van lichaam en geest en daar ook tijd voor maken. Shizu bestaat uit Satijnen dekbedovertrekken van 100% schone biologisch katoen-satijn, waarbij gebruik is gemaakt van de fijnste garens. Het is daarnaast vrij van nare chemicaliën en pesticiden. Verder heeft het een hoogwaardig Jaquard-geweven patroon en een lange instopstrook. Daarnaast bestaat deze collectie uit Hoeslakens Stretch Jersey (160 gram jersey met 5% lycra) en Hoeslakens perkal (100% katoen-perkal). Alle hoeslakens hebben elastiek rondom en bestaan in 3 versies: geschikt voor matrassen met een dikte tot 35 centimeter, geschikt voor een topmatras met een dikte tot 10 centimeter en geschikt voor een splittopper matras tot 10 centimeter met extra verstevigde split van 90 centimeter.

Wil je meer lezen over Kayori? Lees het complete artikel in Bedding Business Magazine!