Marktdata.nl heeft een uitvoerig onderzoek uitgevoerd onder slaapspeciaalzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het nu verschenen Marketingrapport Slaapspeciaalzaken 2020.

Het Marketingrapport Slaapspeciaalzaken 2020 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de slaap- branche in Nederland. Het oriëntatie- en inkoopgedrag van slaapspeciaalzaken is helder in beeld gebracht. Voor producent, groothandel en branche gerelateerde organisaties is het van essentieel belang om de doelgroep succesvol te kunnen benaderen en de eigen marktpositie te kennen. Het rapport is de ideale blauwdruk voor het marketingbeleid van toeleveranciers. Naast de onderzoeksresultaten bevat het onderzoeksrapport tevens diverse analyses van de database van de slaapspeciaalzaken in het Handelsregister en informatie die middels deskresearch is verzameld. Het onderzoeksrapport telt 56 pagina’s op A4-formaat in kleurendruk en is Nederlandstalig. Bij diverse thema’s worden de onderzoeksresultaten vergeleken met de voorgaande edities van het onderzoek. Hierdoor bent u in staat om in te spelen op de actuele trendmatige ontwikkelingen in de branche. Vormen slaapspeciaalzaken uw doelgroep dan is het onderzoeksrapport een absolute aanrader.
Slaapspeciaalzaken behalen 5,1% van de omzet online

Uit het Marketingrapport Slaapspeciaalzaken 2020 blijkt dat een slaapspeciaalzaak gemiddeld 5,1 procent van de omzet online realiseert met een webshop. Uit het onderzoek blijkt dat alle slaapspeciaalzaken een website hebben en dat 43 procent tevens een webshop heeft. De slaapspeciaalzaken met een webshop realiseren gemiddeld 11,9 procent van de omzet met online verkopen. Doorgerekend naar alle slaapspeciaalzaken komt het omzetaandeel van online verkopen door slaapspeciaalzaken uit op 5,1 procent.

Het omzetaandeel van 5,1 procent heeft betrekking op online verkopen van slaapspeciaalzaken; hierin is geen directe verkoop van bijvoorbeeld fabrikant of groothandelaar of tweedehands handel van particulieren meegenomen. 9 Procent van de slaapspeciaalzaken die online producten verkopen behaalt meer omzet via online verkopen dan via de fysieke winkel. 27 Procent van de slaapspeciaalzaken met webshop behaalt minder dan twee procent van de omzet via online verkopen.

Drie jaar geleden heeft marktdata.nl een onderzoek uitgevoerd onder woondetaillisten die bedden en/of bedtextiel verkopen. Dat is dus een iets bredere definitie. Onder de woonzaken die bedden en/of bedtextiel verkochten bleek toen (drie jaar geleden) dat het omzetaandeel van online verkopen 4,0 procent betrof. In drie jaar tijd is het online omzetaandeel van de woonzaken derhalve slechts zeer beperkt toegenomen, terwijl er in die periode hevige concurrentie ontstond van online aanbieders van bedden en matrassen. Inmiddels lijkt de storm aan concurrentie van online aanbieders, in ieder geval qua agressiviteit en intensiteit van campagnes, te zijn geluwd. Wil de Nederlandse consument toch liever in een fysieke winkel worden geholpen en producten kunnen bekijken?

Meer informatie over het Marketingrapport Slaapspeciaalzaken 2020 vindt u op www.marktdata.nl.
https://www.marktdata.nl/rapporten/Marketingrapport-Slaapspeciaalzaken-2020